Bloggen fylder 10 år og har produceret over 1.000 artikler


Det hele startede i sommerferien 2007, hvor jeg sad på en teltstol i vandkanten blandt klipperne i den lille flække Prizba på øen Korcula i Kroatien med David Meerman Scotts første udgave af The New Rules for Marketing and PR.

“Hold da op”, tænkte jeg. “Hvorfor har jeg ikke opdaget det her noget før?”

Jeg havde stadig tre ugers ferie foran mig, men inspirationen til at tage min nye viden i anvendelse trak så voldsomt i mig, at jeg straks begyndte planlægningen i min lille sorte Moleskin. Jeg skrev også min første post, som dog ikke kunne publiceres, da jeg ikke havde en blog endnu.

Markedsføring var dyrt og (er fortsat) slidsomt

Fra jeg startede i business i 1980, havde jeg lært, at markedsføring bestod enten af betalt annoncering eller af møjsommelig bearbejdning af journalister, der så fra tid til anden skrev noget (der inkluderede ens navn) i deres aviser og blade. Man kunne også skrive eller ringe til sine potentielle kunder, men det var som at finde nåle i en høstak: Tidskrævende og derfor rasende dyrt.

David Meerman Scotts bog forklarede, hvordan man nu kunne springe annoncerne og det hårde PR-arbejde over og kommunikere direkte til sin målgruppe via Internettet og de sociale medier. Herefter ville kunderne selv henvende sig.

Det lød helt rigtigt og ville kunne hjælpe med at skaffe nye kunder til min lille konsulentbutik, der til tider havde sindsygt travlt og ind imellem lå helt stille. En mere jævn fordeling af arbejdet var at foretrække, men det krævede, at vi kunne sige nej tak til henvendelser, vel vidende at andre opgaver ville ligge klar, når vi afsluttede igangværende projekter.

Læreperioden

Straks efter hjemkomsten fra sommerferien gik jeg i gang.

Siden januar 2004 havde jeg haft en profil på LinkedIn, men jeg anede faktisk ikke, hvad jeg skulle bruge den til. Efter læsning af Meermann Scotts bog stod nu lysende klart. Når man er konsulent, skal LinkedIn-profilen underbygge ens ekspertisepåstand og helst med udtalelser fra nuværende klienter.

I 2006 havde jeg oprettet både hpech.dk og hpbech.com, og da vi startede TBK Consult i foråret 2007, oprettede vi også tbkconsult.com. hpbech-domænerne blev nu udstyret med WordPress, mens vi med tbkconsult.com desværre fik viklet os ind i et par andre platforme, inden vi også her landede på WordPress.

Jeg skulle nu lære at skrive posts og få dem delt på de sociale medier. Jeg skulle lære om søgeord og grupper. Om call-to-action. Om konvertering. Om hundrede andre ting som udgør rørføringen på de sociale medier.

Rom blev ikke bygget på en dag

Måske hjalp vores konsulentbaggrund os eller også var vi bare heldige, men vi holdt allerede fra starten fast i at vores indsats og aktiviteter skulle skabe målbare resultater i den målgruppe, vi betjener. Views, likes og delinger havde ingen værdi i sig selv. Kun når aktiviteterne gav henvendelser om konsulentbistand, kurser og senere køb af bøger, kunne vi tale om succes.

Vi var nok næppe de eneste, der i 2007 læste Meerman Scotts bog, for Internettet eksploderede i de år med indhold, der skulle tiltrække kundernes opmærksomhed. Nok demokratiserede Internettet adgangen til opmærsomhed, men baggrundsstøjen steg samtidigt betydeligt, og man kunne meget nemt drukne i den tsunamiagtige kommunikationslarm.

Vi holdt fast i de lange artikler og dybe analyser. Og vi blev ved og ved og ved.

Danmark er et lille land

Danmark: <0,4% af verdensmarkedet

Det er velkendt, at Danmark er et lille land, hvor branchefokus ofter giver meget små markedssegmenter. Vi har altid sigtet på at betjene klienter i og udenfor Danmark, og med den nye Internetbaserede tilgang viste det sig nu langt nemmere at opnå synlighed på tværs af landegrænser.

Hvor vores fokus på de afsætningsrelaterede discipliner i tech-virksomheder måske have hundrede potentielle klienter i Danmark, steg potentialet med en faktor 100, når vi kunne nå ud til alle verdens engelsksprogede virksomheder. hpbech.dk blev derfor sat på vågeblus, mens alle kræfter blev sat ind på at opbygge og vedligeholde tbkconsult.com. Her har vi indtil videre publiceret tæt på 1.000 artikler, hvoraf jeg har skrevet over de 700.

Først da planerne om at skrive erhvervsbiografien Fra Damgaard til Microsoft blev en realitet i 2015 blev hpbech.dk reaktiveret, og jeg genoptog at blogge på dansk. I dag starter langt de fleste posts med en dansk udgave, der så senere omskrives til engelsk.

Selv om jeg ikke for tiden har planer om at skrive nye bøger på dansk, fortsætter jeg med at blogge på dansk. Omskrivningen til engelsk er en mindre opgave, og det er nu en gang en fornøjelse at skrive på sit modersmål.

Hvad har vi opnået?

Jeg er ikke i tvivl om, at vores succes som boutiqe-konsulentvirksomhed kan tilskrives fire forhold:

  1. Vi betjener klienter over hele kloden
  2. Potentielle klienter opdager os via vores content marketing aktivieter.
  3. Vores artikler, whitepapers og bøger er med til at understrege vores kompetencer. Vi behøver ikke investere i tidskrævende salgsarbejde.
  4. Vores konsulentbistand og workshops gør en forskel.

Jeg elsker at skrive, og med baggrund i en meget bred kontaktflade til IT-virksomheder over hele verden tilflyder der hver eneste dag inspiration til nye artikler, whitepapers, videoer, podcasts og bøger.

Herudover skriver jeg også for andre, hvilket i særklasse er noget jeg nyder. Du kan se eksempler herpå nedenfor.

Preben Damgaards nye website, hvor jeg har skrevet teksterne.

QBS-Group: Value Added Distributor for Microsoft, hvor jeg blogger og skriver whitepapers.

Bilagscan, hvor jeg blogger og skriver whitepapers

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

About Hans Peter Bech

Hans Peter Bech er forfatter, økonom og erhvervsrådgiver. Han er en flittig blogger og er desuden forfatter til flere bøger, artikler, videoer og podcasts om international forretningsudvikling i software-industrien. Hans Peter afholder tillige workshops international forretningsudvikling i The TBK Academy®.
This entry was posted in Boganmeldelser, Globalisering, Strategi. Bookmark the permalink.