Dreams & details – genopfind din virksomhed og dit lederskab – mens det stadig går godt

Mikael Trolle (t.v.) og Jim Hagemann Snabe

Måske var mine forventninger skruet for højt op, da jeg læste om bogen. En cocktail med Jim Hagemann Snabe, tidligere topdirektør i SAP og nu formand for bestyrelsen i Mærsk, Mikael Trolle, en af Danmarks mest succesfulde sportstrænere og Danmarks største forlag måtte resultere i en enestående bog.

Men det gør det ikke.

Dreams & details er ikke en dårlig bog. Den er vel nærmest en slags dansk sammenfatning af moderne ledelsesteorier, og læser man ikke andre businessbøger, er den et udemærket resumé. Jeg er meget enig i forfatternes synspunkter og anbefalinger (dem er der i øvrigt hele 64 af i bogen), men jeg tror ikke mange danske virksomhedsledere vil føle sig hjemme i teksten. Dertil er SAP og landsholdet i Volleyball for langt væk, ligesom anbefalingerne er for generelle.

For mit eget vedkommende var det almindelighederne, gentagelserne og bogens repetitive karakter, der gjorde den til jævnt hen kedelig læsning. Men læste den til ende det gjorde jeg nu.

“Nu” er altid det rigtige tidspunkt

36% inde i bogen (den elektroniske version) er jeg ved at give op. Turen omkring Henry Fords samlebånd, Kennedys rumprogram, internettets fremkomst, Thomas Friedmans Jorden er fladAmazons succes, Blockbusters demise  og 3D printere gjorde mig træt. Det er historier, som allerede er blevet fortalt mange gange før i mere udførlige udgaver og med større dybde. Disruption (et fænomen vi har talt om i mere end 20 år) bliver også lige skudt ind i starten for en sikkerheds skyld.

Stort set alle managementbøger starter med at konstatere, at lige nu sker ændringerne i samfund, teknologi og markeder hurtigere end tidligere. Det er ikke forkert, det er bare lidt trivielt.

Konstateringen skal retfærdiggøre, at bogen skrives og udgives netop nu. Men i realiteten er det jo et samspil af mange andre forhold, der afgør, hvornår bøger skrives og udgives. Forfatternes forfængelighed, tid til rådighed, økonomi, adgang til nye kilder, opfordring udefra og frustration med det, der allerede er skrevet, udgør triggerne. Men det lyder naturligvis flottere, at man har observeret et vendepunkt i menneskehedens udvikling.

For mange platituder

Under kapiteloverskiften “Tror vi stadig på, at fremtiden kan planlægges?” starter bogen med at bevæge sig ud i kendt territorium og beskriver den øgede hast, hvormed vores livsvilkår ændrer sig. Men er bogen da ikke ment som en opskrift på, hvordan man kan komme succesfuldt ind i og gennem fremtiden? Måske ikke en detailplan med “hvad, hvem og hvornår”, men alligevel en opskrift på hvordan rejsen ind i fremtiden kan organiseres?

Jeg synes allerede her, at bogen mister noget af sin troværdighed.

“Fremtiden kan ikke planlægges, men vi har en metode så den alligevel godt kan.”

(Det er ikke citat fra bogen, men et kort resumé)

Mens jeg kæmper mig igennem de første kapitler, støder jeg på overskriften “Mennesket i centrum.” Vi skal godt nok langt tilbage i ledelsesteorierne for at finde tidspunktet for introduktionen af den vinkel, men her serveres den som noget helt nyt.

Og det bliver værre endnu. Tag en sætning som denne:

De rigtige målinger brugt rigtigt er vigtige redskaber i forhold til, om virksomheden bevæger sig i den rigtige retning.

I businesslitteratur er der tre ord, der kobler mig af: vigtig, rigtig og afgørende. I “Dreams & details” forekommer de tre ord henholdsvis 110, 133 og 199 gange. Det er ikke godt. Når ordet “rigtig” optræder tre gange i samme sætning, så lyser mine advarselslamper.

En ny model

Den første trejdedel af bogen forklarer altså læseren, at verden ændrer sig hurtigere og hurtigere. Derfor må virksomhederne genopfinde sig selv, mens det går godt. Går de først i gang, når problemerne har indfundet sig, er det noget vanskeligere.

Bogen forsøger at forklare, hvordan man finder ud af, hvornår det skal ske, og hvor man i givet fald skal udvikle sig hen. 20% inde i bogen præsenteres en ledelsesmodel, der som alle modeller ser enkel ud, men som naturligvis ikke er det. Teorier er enkle, virkeligheden er kompliceret. Modellen skal hjælpe med at få styr på virksomhedens genopfindelse og ikke mindst indentificere de detaljer, som ledelsen skal koncentrere sig om.

Modellen er set med mine øjne en blanding af Alexander Osterwalders business model framework og balanced scorecard tilsat en god portion “den lærende organisation”. Det, vi tidligere kaldte visionen, er erstattet af ordet “drømmen” (“I have a dream” sagde Martin Luther King den 28. august 1963. Han sagde ikke “I have a plan”).

Der refereres til modellen i resten af bogen, men det synes jeg ikke, man bliver meget klogere af. Eller måske er det bare mig, der er kørt lidt metaltræt i nye ledelsesmodeller baseret på anekdotiske case stories?

Kontrolgruppen

Businessbøger, der tager udgangspunkt i succesfulde virksomheder, har en fælles svaghed. Deres konklusioner holder ikke vand. Generaliseringer ud fra udvalgte cases skal tjekkes mod en kontrolgruppe. Hvis virksomheder i kontrolgruppen faktisk gør det samme som de succesfulde virksomheder, men ikke opnår samme resultater, så er konklusionerne ikke valide.

Det er der skrevet en enestående god bog om: “The Halo Effect … and the Eight Other Business Delusions That Deceive Managers” af Phil Rosenzweig. Mange af de bøger, som Dreams & details refererer til, mangler kontrolgruppen.

Dreams & details benytter cases, der repræsenterer både succes og det modsatte, men det bliver aldrig klart, hvorfor netop de cases er blevet valgt. Specielt stritter historien om National Geographic sidst i bogen noget ud i luften. Det virker som om den er med, fordi en af forfatterne kender den godt. Eller fordi en businessbog skal være på mindst 250 sider.

Der bliver delt for lidt ud af erfaringerne

Forfatterne har angiveligt skrevet bogen for at give deres erfaringer videre, og en tredjedel inde i teksten kommer de afsnit, hvor de skal fortælle om deres egne personlige oplevelser.

Nu bliver det spændende.

Men så er det pludselig slut. Kun meget summariske fortællinger om Jims tid hos SAP og Mikaels tid med Holte Valleyball bliver det til. De kommer ikke i dybden og ud over et enkelt eksempel fra Mikael, hører vi ikke om alt det, der ikke gik som planlagt.

Her havde de muligheden for at fortælle om noget, som langt de fleste af os andre ikke har oplevet. Men den mulighed benytter de desværre ikke.

Man skal være forsigtig med at generalisere

Halvvejs igennem bogen fortsætter generaliseringerne og de gode råd, og det starter brutalt ud med kapiteloverskriften “Kunsten at stille de rigtige spørgsmål.” Vi er tilbage ved platituderne.

At generalisere ud fra sine personlige erfaringer garneret med udvalgte anekdoter, der understøtter generaliseringerne er ikke at dele sine erfaringer. Det er at generalisere ud fra sine erfaringer, og det skal man som bekendt være meget forsigtig med.

Jeg er bestemt ikke uenig i forfatternes synspunkter og anbefalinger, men de siger ikke noget, der ikke er sagt mange gange før, og jeg synes derfor ikke de bidrager med noget nævneværdigt nyt. Og de er ingen garanti for succes.

Den sidste test

Jeg har for vane at udsætte businessbøger, der bryster sig af at bevæge sig på fremtidens forkant for en simple test. Hvilken forretningsmodel har de selv valgt for udgivelsen af deres egen bog?

Og her synes jeg, at “Dreams & details” dumper med et brag.

Den er udgivet efter en om ikke døende så i hvert fald stærkt nødlidende forretningsmodel: Det traditionelle forlag. Ingen kan kritiseres for at vælge Gyldendal, men opfindsomt eller innovativt er det ikke.

Med de muligheder, der i dag er for at nå læserne direkte og betjene dem med lydbøger, elektroniske bøger og print-on-demand-bøger UDEN at skulle igennem et forlag (der tager en god portion af kagen), har jeg udviklet en hurtig tommelfingerregel:

  1. Hvis du ikke tror på din bog, så find et forlag (så tager de investeringen og dækker underskuddet)
  2. Hvis du tror på din bog (og kan finansiere det), så udgiv den selv.

Dreams & details – genopfind din virksomhed og dit lederskab – mens det stadig går godt

Titel: Dreams & details – genopfind din virksomhed og dit lederskab – mens det stadig går godt
Antal sider: 253
Forfattere: Jim Hagemann Snabe og Mikael Trolle
Forlag: Gyldendal
Udgivelsesdato: 22. november 2017
Priser: 159,95 (e-bog), 225,00 (hæftet) og 179,95 (lydbog). Alle priser er fra saxo.com.
Anbefaling: Kan anbefales til alle med interesse for ledelse og forretningsudvikling i store virksomheder.
Anmeldelser: Bogen har fået flotte anmeldelser af både læsere og i medierne.

 

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

Print Friendly, PDF & Email

About Hans Peter Bech

Hans Peter Bech er forfatter, økonom og erhvervsrådgiver. Han er en flittig blogger og er desuden forfatter til flere bøger, artikler, videoer og podcasts om international forretningsudvikling i software-industrien. Hans Peter afholder tillige workshops international forretningsudvikling i The TBK Academy®.
This entry was posted in Boganmeldelser, Globalisering, Strategi and tagged , , , , . Bookmark the permalink.