Fra Damgaard til Microsoft

“Iværksættere kan lære af Damgaard Data”                                          
★★★★ Ulla Bechsgaard – Jyllandsposten

————————————————-

Fra Damgaard til Microsoft” er en bog om firmaet Damgaard Data, der i 1984 startes af 23-årige Erik og 21-årige Preben Damgaard, og som på mindre en otte år passerer en omsætning på 100 millioner og beskæftiger tæt på 100 medarbejdere.

Køb bogen på saxo.com eller hos boghandlerne.

Med det formål at bringe selskabets produkter ud på de globale markeder køber datidens største IT-firma IBM sig i 1994 ind i Damgaard Data, men det viser sig at blive et vanskeligt samarbejde, der langt fra lever op til parternes egne forventninger.

I 1998 køber Erik og Preben IBM ud og i oktober 1999 noteres firmaet på Københavns Fondsbørs og når i løbet af tre uger en værdi på næsten seks milliarder kroner. Glæden er desværre kort for en pludselig opbremsning i omsætningen sender allerede i begyndelsen af december samme år aktiekursen ud i et historisk dyk. Efter at konkurrenten Navision Software bliver ramt af samme skæbne, slår de to virksomheder sig sammen under navnet Navision og genopretter markedets tillid ved igen at producere imponerende vækst- og indtjeningsrater. I maj 2002 køber Microsoft det fusionerede firma for 11 milliarder kroner.

Bogen, der er på 544 sider, er den detaljerede fortælling om Damgaard Datas udvikling i den samtid, som den må navigere i. Med baggrund i over 120 interviews med historiens hovedpersoner, en lang række medarbejdere og personer med tilknytningen til firmaet samt over 1.000 interne og eksterne kilder kommer bogen i dybden med de lange seje træk, den vedholdenhed og den gode portion held, der skal til for at skabe en forretningsmæssig succes.

Alle med interesse for erhvervslivet eller blot for den gode historie fra det virkelige liv kan uden særlige forudsætninger få fornøjelse af bogen, der forklarer de forhold og udfordringer som en virksomhed i verdens meste turbulente branche må kæmpe med for at vokse og få succes. Bogen afslører forhold og beskriver episoder, som offentligheden aldrig tidligere har haft indsigt i og indeholder tillige mange overraskelser samt punkterer en del myter om, hvad der skaber en forretningsmæssig succes.

Hvad siger læserne?

Denne bog bør være del af pensum på CBS for den giver et fantastisk indblik i hvordan en virksomhed skabes og alle de store og små udfordringer man har. En sand lærebog i virksomhedsopstart og historisk dokumentation over et dansk software-eventyr.

–ooOoo–

Bogen er fantastisk velskrevet, og er en sand dokumentation på to årtier med revolutionen i IT-branchen.

–ooOoo–

En spændende og veldokumenteret erhvervshistorie om et it-firmas teknologiske udvikling og salg til Microsoft. En sprogligt velskrevet, underholdende og menneskeorienteret historie.

–ooOoo–

En super god bog, som detaljeret beskriver, hvordan det har var muligt i IT branchen at etablere og videreudvikle en virksomhed til internationalt format baseret på talent, gå på mod, tro på sig selv og ikke mindst sine medarbejdere.

–ooOoo–

Den slags bøger er der ikke mange af på markedet. Lærerigt for såvel unge som erfarne. Oplagt case historie for lederuddannelser og management skoler. OG for praktikere.

–ooOoo–

Super beskrivelse af hele forløbet fra starten i kælderen til afslutningen på den store scene. Samtidig en herlig indføring i en branche, hvor udviklingen var overvældende.

–ooOoo–

Det er en spændende og underholdende bog, der rækker langt ud over IT-branchen. Den burde ligge på natbordet hos alle, der beskæftiger sig med, hvordan vi kan få flere erhvervssuccesser i Danmark.

–ooOoo–

Bogen kan anbefales til alle med interesse for forretning og iværksætteri. Der er masser af stof til eftertanke.

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

Print Friendly, PDF & Email