Hvad kan Damgaard og Navision lære os om iværksætteri?

Erik (t.v.) og Preben Damgaard

Ved læsningen af min nye bog Fra Damgaard til Microsoft opdager man, at både Damgaard Data og Navision Software (der frem til 1995 hed PC&C) lagde ud med meget simple iværksætterkoncepter.

De udviklede produkter (økonomistyring), hvor der allerede var tilsvarende produkter på markedet. Som mange af deres konkurrenter valgte de at betjene kunderne via forhandlere. Med andre ord valgte de at træde ind på et marked, hvor der allerede var etablerede konkurrenter og afsætningskanaler.

Hvad gjorde så forskellen? Hvorfor overlevede Damgaard Data og Navision Software den svære start og blev markedsledere i Danmark med en samlet markedsandel på over 50%?

Havde de adgang til risikovillig kapital? Deltog de i en iværsætterkonkurrence og vandt en præmie? Var de med i et TV-program, der gav dem gode råd og eksponering? Fik de hjælp af et kommunalt væksthus?

Svaret er nej på samtlige spørgsmål. Det lange svar kan man finde i bogen, mens de korrte konklusioner kommer her.

  1. De var flere om at starte forretningen op.
  2. De var dygtige og udviklede gode produkter, der lige var en tand bedre end det konkurrenterne tilbød.
  3. De fortsatte med at raffinere deres produkter, så de blev bedre og bedre og distancerede sig mere og mere fra konkurrenterne.
  4. De var meget ambitøse og fandt nye veje til at ekspandere afsætningen.
  5. Overskuddet blev reinvesteret i produkt- og forretningsudvikling før der blev udbetalt løn og udbytte til ejerne.
  6. De ramte flere gange opbrud i markedet, der skabte en enorm efterspøgsel efter deres type af produkter, og de var hurtige til at udnytte disse opbrud.

Som man kan læse i bogen var de to virksomheders veje til successen meget forskellige. Alligevel valgte de i december 2000 at fusionere. At fusionere to ejerledede virksomheder, hvor stifterne stadigvæk sad ved roret var næsten dømt til fiasko, men sådan gik det ikke. Ego’erne blev pakket ned til fordel for den samlede forrentning. Resultatet var intet mindre end imponerende, bekræftet ved at Microsoft kun 18 måneder senere lægger 11 milliarder kroner på bordet.

Hvad kan historien om Damgaard Data og Navision Software lære os om iværksætteri

For tiden diskuterer nationen igen, hvad der kan gøres for at stimulere iværksætteri i Danmark. Det ville være dejligt, hvis det kunne lykkes at skabe flere virksomheder som Damgaard Data og Navision Software. Udover at beskæftige mange medarbejdere og skæppe godt i både valuta- og statskassen, var de også nogle at Danmarks mest populære arbejdspladser.

Hvad kan regeringen gøre for at få flere til at blive iværksættere, og hvad kan der gøres for at flere skal lykkes, når først de er kommet i gang?

Politikker der skal få flere iværksættere

At få flere til at tage springet og forsøge lykken som iværksætter, giver historien om Damgaard og Navision ikke umiddelbart nogen opskrift på. De sammenlagt fem stiftere startede bare. De synes selv de havde en god ide, og da kapitalbehovet var meget lille, kunne de finansiere det ved lidt opfindsomhed og ved i starten at leve på en sten.

Begge virksomheder var meget hurtigt profitable og finansierede i de første 15 år deres egen vækst.

Politikker der kan støtte iværksætterne

Når man læser min bog, vil man måske blive overrasket over, at der ikke er nævnt et eneste erhvervspolitisk program, som de to virksomheder benyttede sig af. Navision Software brugte på et tidspunkt Udenrigsministeriets ambassader til at finde navne på potentielle distributører i Sydeuropa, og det kom der da også noget ud af. Men det var ikke det, der gjorde forskellen. Og de kunne i øvrigt lige så godt have brugt lokale konsulenter.

Kvalificerede medarbejdere

Med tiden blev deres største udfordring at finde medarbejdere. De havde en konstant mangel på dygtige teknikere, dygtige marketingfolk, dygtige sælgere, dygtige administrative medarbejdere og dygtige ledere. Med “dygtig” menes lige dele faglige og personlige kvalifikationer, der kunne sikre at medarbejderne hurtigt voksede ind i nye opgaver og at de kunne samarbejdede med hinanden – også på tværs af landegrænser.

Politikker, der stimulere uddannelsen af alle typer kompetencer, med evne til samarbejde, beherskelse af flere sprog og med erfaring fra udlandsophold, vil også i dag hjælpe iværksættere med at vokse sig ud af hjemmemarkedet.

Hvad det kræver at være iværksætter?

Til gengæld er bogen en lang beretning om hvordan succesfuld iværksætteri kan se ud i virkeligheden, og hvad der kræves af ambitioner, energi, snarrådighed og vedholdenhed.

Mere herom i senere artikeler.

SaveSave

Print Friendly, PDF & Email

About Hans Peter Bech

Hans Peter Bech er forfatter, økonom og erhvervsrådgiver. Han er en flittig blogger og er desuden forfatter til flere bøger og hvidbøger om international forretningsudvikling i software-industrien. Hans Peter afholder tillige workshops international forretningsudvikling i The TBK Academy®.

This entry was posted in Fra Damgaard til Microsoft, Globalisering, Politiske synspunkter, Strategi, Teknologi and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply