Hvad ønsker du at opnå i det nye år?


Investerer du i aktiver, der løbende taber deres værdi? Holder du på aktiver, der ikke ser ud til at holde deres værdi?

Det gør du selvfølgelig ikke. Du ønsker aktiver, der har potentiale til at øge deres værdi, og du vil skippe dem, der ikke har vækstpotentiale.

Hvad med dig selv? Hvordan øger du din egen værdi?

Skal du tjene flere penge i det nye år, men undgå at bruge flere timer på det end i det gamle år. Måske gerne færre?  Tjener du penge ved at sælge dine timer eller din personlige kapacitet? Er det så rimeligt at antage, at du skal bibringe mere værdi til dem omkring dig?

Din personlige forretningsmodel

Begyndelsen af ​​januar er et godt tidspunkt at reservere et par dage i kalenderen til at gennemgå din personlige forretningsmodel. Du kan gøre det alene, med din ægtefælle eller med en eller flere nære venner, hvor I hjælper hinanden.

I marts 2012 udgav Alexander Osterwalder m. fl. en version af deres meget berømte bog Business Model Generation med titlen Business Model You.

Filosofien er ret simpel:

Du har en forretningsmodel. Din model lever i et sæt af omgivelser (business model environment). Når du forstår fundamentet for din forretningsmodel, kan du vurdere, hvordan omgivelserne vil udvikle sig fremover, og du kan vurdere dine muligheder for at øge den værdi, du bibringer dem omkring dig; dem, der betaler for dine tjenester og dem, der hjælper dig på andre måder.

Hvis du ikke har læst Business Model Generation, får du den grundliggende teori i de første to kapitler af Business Model You. Hvis du har læst Business Model Generation, kan du springe direkte til kapitel tre. Bogen omtaler ikke forretningsmodellens omgivelser, hvilket jeg mener er en mangel, men du kan nemt læse op på dette koncept i Business Model Generation bogen siden 200-240.

Det er ligegyldigt, om du får ret eller ej

At spå om fremtiden er stort set umuligt. Men arbejdet med ​​et par fremtidige scenarier og en liste over, hvad du kan gøre for at øge din værdi, vil være et glimrende udgangspunkt for at arbejde mere systematisk med din fremtid.

Når du er kommet i gang med forretningsmodellen, bør du også afsætte tid i din kalender til løbende at følge op på udviklingen. Et par timer en gang om måneden og en hel dag en gang i kvartalet vil være fint.

Vane nummer syv i Steven Coveys “The Seven Habits of Highly Effective People” er “Sharpen The Saw” og handler om principper for afbalanceret selvfornyelse. Jeg foreslår, at du også læse op på dette kapitel, inden du sætter dig ned for at definere forbedringerne i din forretningsmodel for det nye år (eller læs hele bogen, hvis du ikke har gjort det endnu).

Undgå travlhed og pas på med at forveksle travlhed med succes.

Er du en af ​​de mange, der mener, at succesfulde mennesker har meget travlt? Hvis du er, så tror du måske også at travle mennesker må være succesfulde?

I mine øje er succes, at du kan gøre det, du har lyst til, når det passer dig. Det betyder, at ingen kan diktere, hvad du skal bruge din tid på. Hvis du har travlt, fordi du har svært ved at nå de mål, der er defineret af eller de forventninger, som andre har fastsat, så er du ikke herre over din egen succes.

Lad mig give dig et eksempel: I 1980 blev jeg sælger. Salgsmålene blev i det væsentlige defineret af selskabets hovedkvarter og derefter rullet ned gennem rækkerne. Ikke desto mindre nåede jeg mine mål hvert år i seks år i træk. Jeg var overbevist om, at jeg var en succes indtil den dag, jeg som salgschef fik et salgsmål, som jeg vidste, at vi ikke ville kunne nå. Jeg kæmpede en hård kamp mod budgettet, og forsøgte at forklare, hvorfor det var umuligt, men ingen ville lytte. Da vi ikke kunne blive enige, var der kun en udvej tilbage – de måtte fyre mig. Man kan ikke have en leder, der ikke tror på sit budget. Det lærte mig noget. At blive fyret var en succes. Jeg holdt fast i det, jeg troede på, og kunne nu finde et andet projekt, hvor jeg var med til at definere mål og mål. Aldrig mere ville jeg arbejde på et projekt, hvor fastsættelsen af ​​målene var uden for min kontrol.

Må 2018 året hvor du bliver uafhængig

Uanset om du driver din egen virksomhed, eller om du har et lønnet job, kan 2018 blive det år, hvor din arbejdsgiver eller dine kunder begynder at få mere brug for dig, end du har brug for dem. Når den opfattede værdi, du bibringer, langt overstiger den betaling, du får eller beder om, så er du godt på vej.

Held og lykke og alt det bedste for det kommende år.

Print Friendly, PDF & Email

About Hans Peter Bech

Hans Peter Bech er forfatter, økonom og erhvervsrådgiver. Han er en flittig blogger og er desuden forfatter til flere bøger, artikler, videoer og podcasts om international forretningsudvikling i software-industrien. Hans Peter afholder tillige workshops international forretningsudvikling i The TBK Academy®.
This entry was posted in Globalisering, Strategi and tagged , , , . Bookmark the permalink.