Iværksætter – hvad vi lærte af at starte 30 virksomheder

Mads Faurholt og Lars Tvede (Foto: Ekstrabladet)

Jeg må starte med en tilståelse. Den eneste virksomhed jeg har startet, er TBK Consult, en lille forlags-, kursus- og konsulentvirksomhed med to fuldtidskonsulenter, en håndfuld freelancere og et meget stort internationalt netværk. Butikken startede jeg efter 25 hæsblæsende år som salgs- og marketingdirektør med et antal årlige rejsedage, der ville få selv en luftkaptajn til at ligne en lejlighedsturist. Jeg var på jagt efter et andet liv.

Det er slet ikke vores type virksomhed, som Mads Faurholt og Lars Tvedes bog handler om og er rettet i mod.

Tværtimod.

Vækstiværksætteri

Iværksætter” handler om at starte og skalere virksomheder, så de beskæftiger mange mennesker, bliver uafhængige af stifterne og kan sælges for milliarder.

Det kaldes vækstiværksætteri.

Min erfaring med vækstiværksætteri stammer fra de mange nystartede virksomheder, hvor jeg er kommet ind efter at ideen er blevet til et produkt, og der skulle skaffes kunder først i Danmark og herefter – meget hurtigt – i udlandet. Mit job har ikke været at lede virksomheden og skaffe kapital. Mit job har først og fremmest været at skaffe kunder og omsætning. Dernæst at opbygge en organisation til skalering af virksomhedens toplinje.

Til gengæld har jeg også været ansat i et par store amerikanske virksomheder (Control Data 1980-86 og Data General 1989-92) og kan fra første række bevidne den enorme forskel, der er på de to verdener. En forskel, som “Iværksætter” allerede nævner på en af de første sider.

Kommer godt rundt

Bogen er opdelt i 5 afsnit, der på 290 sider (de øvrige 57 sider er ordforklaring, henvisninger og beskrivelse af forfatterne), kommer godt rundt om stort set alle facetter af at starte, drive og vokse en virksomhed. Til gengæld kommer den så heller ikke i dybden med ret meget, og det er faktisk bogens store styrke

Det første afsnit handler om iværksætteren som person og de udfordringer, som man skal være forberedet på at kæmpe med på det personlige plan.

Det andet afsnit handler om forretningsidéer og finansiering.

Tredje afsnit beskriver forhold omkring team, organisation og virksomhedskultur. (I øvrigt nok det område der er mest kritisk, når det gælder den efterfølgende skaleringen af virksomheden.)

Fjerde afsnit handler om vækst, strategier og forventelige udfordringer, når man vokser hurtigt.

Femte afsnit er helliget den såkaldte exit, hvor virksomheden enten børsnoteres, sælges eller på anden måde skifter ejere.

Med denne opdeling og gennemgang af alle hovedpunkterne bliver “Iværksætter” en glimrende indføring i tilværelsen som iværksætter. Alle med mod på at komme i gang, samt alle der kun har været i gang nogle år, kan med stor fordel læse bogen og vil med garanti blive meget klogere.

Bogen indeholder også en række henvisninger til andre bøger og kilder, hvor man kan få uddybet de forskellige discipliner, som en iværksætter skal mestre.

Alle vi andre bør også læse bogen

Jeg er overbevist om, at fastholdelsen af Danmarks position i toppen af den globale værdikæde er afhængig af, at vi formår at skabe nye og bæredygtige virksomheder. Selv om de fleste ikke har mod på og planer om at starte, drive og vækste egen virksomhed, kan det være gavnligt at forstå, hvad det kræver. Det er nemlig fundamentalt forskelligt fra at tage et job og gøre karriere som funktionær og topchef i allerede etablerede virksomheder. (Hvis man har interesse for denne forskel, kan man læse epilogen i min seneste bog Fra Damgaard til Microsoft.)

Iværksætter – hvad vi lærte af at starte 30 virksomheder

Titel: Iværksætter – hvad vi lærte af at starte 30 virksomheder.
Antal sider: 347
Forfattere: Mads Faurholt-Jørgensen og Lars Tvede
Forlag: Gyldendal Business
Udgivelsesdato: 2. maj 2017
Priser: 252,75 (hæftet), 179,95 (e-bog), 179,95 (lydbog)
Alle udgaver kan købes på saxo.com

Anbefaling: Kan anbefales til alle med interesse for erhvervsliv og iværksætteri.

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

Print Friendly, PDF & Email

About Hans Peter Bech

Hans Peter Bech er forfatter, økonom og erhvervsrådgiver. Han er en flittig blogger og er desuden forfatter til flere bøger og hvidbøger om international forretningsudvikling i software-industrien. Hans Peter afholder tillige workshops international forretningsudvikling i The TBK Academy®.

This entry was posted in Globalisering, Globetrotter, Strategi, Teknologi and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to Iværksætter – hvad vi lærte af at starte 30 virksomheder

  1. Lennart Garbarsch says:

    Tak for anmeldelsen. Lysten til at læse bogen blev skærpet !
    God weekend HP

Leave a Reply