B&O


Hvem skal sidde i B&O’s bestyrelse for at kunne sikre en evne til at tænke “out of the box” og ind i ukendt territorie? Det skal næppe være ældre mænd i pæne jakkesæt, men snarere forretningstunge vildbasser, der har fingeren på fremtidens puls.


En Beomaster 3000 som den jeg købte, da jeg flyttede hjemmefra.

Der er en artikel i Berlingske Tidende i dag (11. maj 2008) om B&O. Den handler om bestyrelsens kompetencer i relation til virksomhedens strategi og drift.

Artiklen er interessant. Hvor finder man de kompetencer, der skal sikre B&O’s fremtid? Jeg har ikke umiddelbart svaret, men vil gerne knytte et par kommentarer til problematikken.

Lad mig starte med et eksempel fra det virkelige liv.

En god bekendt har over de seneste år investeret pæne beløb i en udskiftning af hele sit home entertainment system. Ud er røget B&O – ind er kommet Apple, Pioneer og fremfor alt Internettet.

Sammenfattende kan jeg i min bekendtes strategi se 3 hovedtrends:

1. Lyd og billede prioriteres frem de apparater, der leverer oplevelsen. Skærmen skal være stor, men det udenom skal være så småt som muligt. Højttalerne skal helst bygges ind i væggene og under alle omstændigheder adskilles bas og diskant/mellemtoner. Bassen gemmes helt væk.

2. Kilderne (CD’erne, tapes, DVD’er osv) forsvinder. De streames direkte fra Internettet eller lagres digitalt på en server i kælderen.

3. Betjeningen flytter væk fra remote control enheden og over på skærmen.

B&O’s udfordring er, at der bliver færre bokse. Ud ryger kassettespiller, CD spilleren, videobåndoptageren, DVD spilleren og pladespilleren. Fjernsynet bliver til et display for alle medier, og fladskærmen med et stort billedareal kræver mindre “udenom”. Der bliver ganske enkelt mindre at levere design på. Brugerbetjening bliver til meget lidt hardware og rigtig meget software. Leverancen af medier bliver til services.

Home Entertainment flyttes af nye spillere – først og fremmest af Apple, der ikke alene laver lækre apparater til den nye verden, men også opfinder de services, der leverer oplevelsen selv.

Tiden for en boksleverandør som B&O bliver ikke nem. Der skal tænkes voldsomt “out of the box” for at kunne kompensere for faldet i salget af bokse og for skiftet fra hardware til software. Tilmed har B&O fået et “gammelmands” image, der kan blive svært at ryste af.

Personligt er jeg meget i tvivl om hvorvidt B&O overhovedet vil kunne overleve dette paradigmeskift. Jeg har svært ved at se hvor deres vækstpotentiale ligger, med mindre de redefinerer deres strategi og tager et par gedigne risici. Det eneste sted jeg kan se et rum, der ikke ændrer sig så voldsomt, er bilen. Her kunne B&O nok fortsat være prestigeoptionen i den dyre ende. Men også her skal der tænkes i nye baner. Informationsteknologien er på vej ind i bilerne og vil presse den traditionelle hi-fi funktion.

Og så kommer vi tilbage til spørgsmålet: Hvem skal sidde i bestyrelsen for at kunne sikre en evne til at tænke “out of the box” og ind i ukendt territorie? Det skal næppe være ældre mænd i pæne jakkesæt, men snarere forretningstunge vildbasser, der har fingeren på fremtidens puls. Dem kan man finde både i Danmak og i udlandet. Om de har lyst til at sidde i B&O’s bestyrelse, er så en helt anden sag.


Note: Billedet øverst viser en Beomaster 3000 mage til den, jeg købte, da jeg flyttede hjemmefra. Sammen med to B&O højttalere, en Lenco grammofon og en Philips spolebåndoptager udgjorde den mit såkaldte stereoanlæg. I dag har vi blot små Sonos-højttalere i de fleste rum.

Skriv et svar

Dette site bruger Akismet til at reducere spam.