Hjemløs – Romanen om den glemte march i 1928


Bogen har helt givet krævet et kollossalt researcharbejde, og man fornemmer at Michael Valuer er en historiker, der kan sin metiér. Min respekt for forfatteren bliver ikke mindre af, at han har udgivet bogen på sit eget forlag, og selv har finansieret hele processen.


Hvis jeg skulle vælge den bedste bog, blandt de bøger jeg indtil videre har læst i år, så ville valget falde på Michael Valeurs Hjemløs. Den ville blandt andet slå Bob Woodwards bog om Trump i det Hvide Hus og Tom Buk-Swientys ellers fremragende bøger om Kaptajn Dinesen og Det Ensomme Hjerte.

Hjemløs er en historisk roman, der bygger på virkelige hændelser. I slutningen af 1920erne opstod der blandt Danmarks mange hjemløse en idé om at starte et protesttog, der skulle gå (i ordets bogstavligste forstand) fra Kjellerup, der ligger mellem Silkeborg og Viborg, til København. Formålet var at skabe opmærksomhed om de hjemløses kummerlige forhold og få regeringen til at gøre noget. Den 20. marts 1928 kulminerer protesttoget i en demonstration foran Christansborg med omkring 20.000 deltagende.

På den platform fortæller bogen en historie om Danmark i slutningen af 1920erne set nedefra og op.

En historie fra samfundets bund

Michael Valeur har valgt et give stemme til flere minoriteter, der meget sjældent får artikuleret deres historie, vilkår, udfordringer og problemer. Grupper af mennesker som kun sjældent bliver hørt. Historien tager os ikke blot ind i kroppen og hovedet på en række hjemløse, men kommer også omkring døgninstitutioner, herberger, fængsler, private velgørenhedsinstitutioner, krig, politik og ganske almindelige mennesker. Selvom handlingen foregår i 1928 og derfor nemt kan kategoriseres som blot et stykke historisk dokumentation, så gav bogen mig  anledning til at reflektere over, hvordan vi også i dag, 90 år senere, betragter og behandler udsatte mennesker, hvis baggrund og vilkår vi ikke kender og forstår.

De hjemløse bespises på vejen gennem Jylland. Efter Vejle tager historien en ny drejning.

Meget har gudskelov forbedret sig de sidste 90 år, og det er et helt anderledes Danmark, som jeg er vokset op og lever i. Det menneskesyn og den falskhed og grusomhed, som bogen beskriver, har vi fået ændret, men vi bliver aldrig færdige. Værdien af vores kultur og samfund skal måles på den måde, vi behandler hinanden og specielt de svageste på. Det går den rigtige vej, men det kræver fortsat politisk kamp. Hjemløs yder sit bidrag til fortsat årvågenhed.

Der skrives mange bøger, hvor der bevidst spekuleres i, at emnet på forhånd er kendt og aktuelt blandt de potentielle læsere. Det er der ikke noget forkert i, men en historie, der tager fat i noget, der ikke i forvejen har offentlighedens bevågenhed og repræsenterer mennesker, der ikke selv har en stemme, får et plus i min lille bog.

Et stort plus går hermed til Michael Valeur.

Spænding fra start til slut

Hjemløs er en rigtig page-turner.

Den starter med et brag og en brutalitet, der nærmest flår læseren ind i historien. “Det er da løgn det her,” tænker jeg efter blot få sider, mens jeg skyndsomt bladrer videre for at genfinde anstændigheden, retfærdigheden og harmonien. Men den kommer ikke lige med det samme, og når den endelig titter frem, sker det fra uventede kanter og i flygtige udgaver.

Personbeskrivelserne er autentiske og troværdige. De fleste medvirkende er sammensatte og komplekse mennesker, der handler spontant og udfra deres situation. Hele persongalleriet inklusiv de patalogiske sadister, som det er lykkedes at få ansættelse i positioner, de kan udnytte på det groveste, er livagtigt og realistisk.

Konstruktionen med Johannes som jeg-fortælleren og de mange parallelle historier skrevet i tredjeperson fungerer fremragende. I flot Kenn Follett stil får Michael Valuer skabt vidde i og forbindelse mellem de forskellige dele af fortællingen, mellem samfundets top og bund og mellem de hjemløses håb og længsel og magthavernes begrundede frygt. Det er ikke alle løse ender, der finder sammen, og det er med til at skærpe realismen og den mangel på happy end, som bogens hovedpersoner konstant må leve med. Måske efterlader det også mulighed for en fortsættelse?

En bog i dansk dogmetradition

De hjemløses situation er i slutningen af 1920erne forfærdelig og behandlingen af dem umenneskelig. Bogen formår at beskrive et Danmark, hvor menneskesynet i befolkningen som helhed og i fattigvæsenet i særdeleshed, bygger på en opfattelse af bevidst selvforskyldthed og et konstant krav om taknemmelighed for en omsorg og imødekommenhed, der ikke eksisterer.

Ledelsen af hjemløsetoget

Med håndholdt kamera kommer læseren ind under huden på en række menneskekæbner, som kun kan forstås indefra. Man går på landevejen, råbes efter, jages væk, leder efter sovesteder, tigger, stjæler, bliver drivende våd, drikker sig fra sans og samling, kaster sig ud i slåskampe, hvor man får læsterlige tæv, bliver syg, falder i søvn uden at rigtig at sove, vågner op forfrossen og træt, og kæmper med at få en ny dag kørt i gang. Ind i mellem får man solskin, blå himmel, et smil, en madpakke, en lun lade med hø på gulvet, en skilling, et måltid mad, et bad og et par nye brugte støvler.

Marchen mod København giver de hjemløse et fælles projekt, en identititet som individer og som gruppe, opmærksomhed, endda respekt i store dele af befolkningen og et spinkelt håb om forbedringer. Men i takt med at marchen vinder tilslutning, bliver den også udsat for politisk opmærksomhed og interesse fra alle kanter, herunder fra de der ser en mulighed for at udnytte den til at fremme egne interesser. Også det spil formår bogen at beskrive nuanceret, uden at der går Hollywood i historien, og uden at de medvirkende skal deles op i skurke, helte og ofre.

Ros til Chokoladefabrikken

Michael Valeur

Hjemløs er velskrevet, troværdig og helstøbt. På intet tidspunkt blev jeg irriteret over hverken stil og indhold, hvad der ellers ofte sker. Den kommer godt ned i detaljen, men holder hele tiden fremdrift og tempo.

Bogen har helt givet krævet et kollossalt researcharbejde, og man fornemmer at Michael Valuer er en historiker, der kan sin metiér. Min respekt for forfatteren bliver ikke mindre af, at han har udgivet bogen på sit eget forlag, og selv har finansieret hele processen. Udgifterne til trykning af det første oplag (der er udsolgt) er tilvejebragt ved crowdfunding.

Hjemløs er et godt eksempel på, hvor langt man kan nå uden at  skulle benytte de etablerede forlag. Det har jeg skrevet om andet steds, men vil gerne understrege det igen. De etablerede forlag vil stigende grad samle sig om de kendte og det kendte. Det kommer, der ikke altid noget nyt og innovativt ud af. Fremover vil vi se flere og flere perler som Hjemløs komme direkte fra forfatterne.

Titel: Hjemløs – Romanen om den glemte march i 1928
Antal sider: 595
Forfatter: Michael Valuer
Forlag: Chokoladefabrikken
Udgivelsesdato: 6. juli 2018
Priser: Kr. 114,95 (e-bog) eller kr. 269,95,- som gammeldags papirbog.
Anbefaling: Kan varmt anbefales til alle med interesse for historie, sociale og politiske forhold.
Anmeldelser: Bogen har allerede læseranmeldelser på Goodreads.

En kommentar til “Hjemløs – Romanen om den glemte march i 1928

  1. Pingback: De fem bedste bøger jeg læste i 2018 | Om iværksætteri, forretningsudvikling og internationalisering

Skriv et svar

Dette site bruger Akismet til at reducere spam.