Internationale bestsellere – bogens økonomi


Dette er den niende artikel i serien om, hvordan jeg laver internationale bestsellere. Denne gang handler det om økonomien.



I princippet kan du selv vælge, hvor meget det må koste at udgive dine bøger. Det afhænger nemlig helt af, hvor meget af arbejdet du kan udføre selv, og hvor særpræget et format du vælger.

Mine bøger er almindelige tekstbøger i standardformatet 6 x 9 tommer svarede til 152.4 x 228.6 mm. Der er få illustrationer, og indholdet kan gengives i monokromt tryk, som e-bog og som lydbog.

Værktøjerne

I mit arbejde som konsulent benytter jeg en række værktøjer, som også tjener min forfatter- og forlagsvirksomhed. Det gælder mine computere og stort set alt det software som jeg bruger.

Jeg kører udelukkende Apple og har dels en MacBook Pro og en MacMini med en 27 tommer skærm. I småtingsafdelingen er der en iPhone (som billedet nedenfor er taget med) og en iPadPro.

De eneste værktøjer, som udelukkende bruges til bogskrivning, er Scrivener og Endnote. Scrivener koster 420 kroner en gang for alle og er indtil videre blevet brugt til at skrive syv bøger. Det er 60 kroner per bog. Endnote koster ca. 550 kroner hvert 3. år.

Ekstern hjælp

De største udgiftsposter er illustrationer, redaktion, korrekturlæsning og opsætning.

Af hensyn til lydbogsversionen har jeg på det sidste skåret meget ned på antallet af illustrationer. Til min seneste bog Going Global on a Shoestring brugte jeg således kun omkring 5.000 kroner til grafikeren. Hertil kom ombrydningen eller opsætningen af den trykte bog, som kostede 8.000 kroner.

Den indholdsmæssige redaktion, der blev udført af fagkomitéen, kostede ingenting, mens den sproglige redaktion og korrekturlæsning kostede 2.000 kroner.

Samlet kostede det mig altså 15.000 kroner at gøre bogen klar til distribution.

Udgifter til ekstern assistance til engelsksprogede bøger er væsentligt lavere end til dansksprogede bøger. Dels er udbuddet af freelancere markant større og dels er de priser, de forlanger, langt lavere.

Trykning

Jeg benytter print-on-demand til mine engelsksprogede bøger, så her har jeg ingen upfront omkostninger. Normalt får jeg alligevel trykt 50 eksemplarer, som jeg lægger ud til DBK. Omkostningen hertil er cirka 3.000 kroner. Når de er solgt, trykker jeg 50 mere.

60 kroner per bog er væsentligt mere end PoD-priserne hos Amazon og IngramSpark, men da jeg også tager en højere pris for bøgerne i Danmark, er mit dækningsbidrag nogenlunde det samme.

IngramSpark forlanger 39 Euro i uploadgebyr for en kombination af e-bog og pdf til print. Vær sikker på at det er den definitive udgave, du uploader, for de forlanger 39 Euro hver gang!

Fra Damgaard til Microsoft

Min danske erhvervsbiografi, Fra Damgaard til Microsoft, havde en helt anden økonomi.

Redaktion, grafisk bearbejdelse, billedrettigheder og korrektur beløb sig til cirka 75.000 kroner, mens jeg investerede omkring 70.000 kroner i markedsføringen. Da bogen til dato har solgt 3.000 eksemplarer har jeg tjent investeringen hjem, men nogen guldrandet forretning har det ikke været. Jeg har tjent langt mere på de foredrag og konsulentaktiviteter, som bogen har afstedkommet.

Til gengæld var det en stor fornøjelse at researche og skrive bogen, og jeg er fortsat meget tilfreds med resultatet. Mange læsere kalder det for Danmarks bedst dokumenterede iværksætterhistorie, og det synes jeg er et meget fint prædikat.

De afledte indtægter

Som jeg omtalte i den anden artikel i denne serie var mit motiv til at skrive bøger et ønske om at omlægge min konsulentforretning.

Det er i den grad lykkedes.

Mine bøger genererer henvendelser fra forretningsfolk fra nær og fjern, som gerne vil have hjælp til deres specifikke udfordringer. De fleste af opgaverne kan jeg klare med nogle få webmøder, mens andre kræver mange måneders arbejde. Enkelte projekter løber over flere år.

Blandt opgaverne er en del skrivearbejde. Det viser sig nemlig at mange softwarevirksomheder har vanskeligt ved at forklare, hvad de laver, hvilke værdier de skaber for deres kunder, og hvordan de adskiller sig fra deres konkurrenter. Specielt for virksomheder, som endnu ikke nyder nogen udbredt kendskabsgrad, er det en meget stor udfordring.

At oparbejde en stærk position på de søgetermer, som kunderne benytter, når de leder efter løsninger, er en udfordring for mange. Den kan kun løses ved et langt sejt træk, hvor der investeres i kommunikationsaktiver, som søgemaskinerne kan finde og indeksere, som har en så høj kvalitet, at mange vil klikke på dem, og som de vil linke tilbage til.

Og så er der de virksomheder, hvis produkter kunderne slet ikke leder efter. De ved nemlig ikke at den type produkter eksisterer. Det er en spændende kommunikationsopgave.

Fordelen ved konsulentaktiviteter er at de giver inspiration til mit skrivearbejde. Jeg har materiale til mange bøger og løber aldrig tør for ideer og eksempler.

Skriv et svar

Dette site bruger Akismet til at reducere spam.