Magneten der tiltrækker læsere og anmeldere

En roman kommer til verden – del 5

I denne serie af artikler gennemgår jeg processen, jeg fulgte, og og overvejelserne jeg gjorde mig i forbindelse med skabelsen af min første roman, Balladen i Mekka.

Processen, der skulle omforme tankerne i mit hoved til sætninger foran læserens øjne eller oplæsning i hendes ører, opdelte jeg fra starten i fem hovedfaser:

  • A. Formulering af idé og koncept (bogresumé)
  • B. Markedsføring
  • C. Udvikling af basismanuskript
  • D. Redaktion og korrektur
  • E. Udgivelse

I nærværende og tidligere artikel diskuterer jeg punkt A, hvordan jeg greb arbejdet med konkretisering af min idé an, og hvordan jeg fik fastholdt den i en konceptbeskrivelse, der guidede mig i det videre arbejde.


Bogresuméet

Bogresuméet er ikke min opfindelse. Idéen fik jeg fra en agent i New York, som viste interesse for en af mine andre bøger. Vedkommende sendte mig de punkter, som jeg skulle uddybe. Det var en god øvelse, og jeg besluttede at benytte den for mine kommende bøger, før jeg gik i gang med manuskriptet.

Min template indeholder nu følgende tolv elementer:

  1. Titel, undertitel og omslag (bogens forside, ryg og bagside)
  2. Formål
  3. Sammenfatning
  4. Målgruppe
  5. Lignende bøger
  6. Magneten
  7. Manuskriptprocessen
  8. Udgivelsesprocessen
  9. Markedsføring
  10. Format, priser, ISBN og kategorier
  11. Tidsplan og økonomi
  12. Om forfatteren

I denne artikel gennemgår jeg punkt 5 og 6.

Lignende bøger

Tricket med at relatere sit nye produkt til noget mange allerede kender i forvejen er meget anvendt blandt iværksættere. Som ukendt forfatter er du også iværksætter. Dit produkt er bogen.

Du kan således hjælpe både anmeldere og læsere ved at pege på kendte bøger og forfattere, som din bog ligner.

Et udsagn som “Min bog ligner Stine Pilgaards Meter i sekundet. Plot og handling er forskellig, men genren den samme” vil være en hurtigere og mere forståelig introduktion end en lang forklaring på, hvad din bog handler om.

“Min bog er en Carmen Curlers, der foregår i den globale IT-branche,” vil øjeblikkeligt give mening for mange potentielle læsere.

De fleste bøger ligner på et eller flere punkter andre. Forfattere læser typisk hundred gange mere end de skriver. Det er givende at læse bøger i samme genre og blive inspireret eller det modsatte.

Når du skal i gang med markedsføringen kan du knytte annoncering til bøger i samme genre der allerede siger godt. Hvordan det gøre i praksis, kommer jeg tilbage til.

I bogresuméet lister du 5-6 bøger, der svarer til din egen.

Der er mange bøger der ligner Balladen i Mekka. Ikke i plot og handling, men i genre og stil. Læsere af Ken Follett, Jan Guillou, Birgithe Kosovic og Tom Buk-Swienty vil finde serien om min hovedperson Henrik Bertelsen og hans samtid relevant og interessant. Også læsere der kunne lide Stine Pilgaards Meter i sekundet vil være oplagte for min roman. Carmen Curlers er også i samme boldgade.

Magneten

Ved nærmere eftertanke burde overskrifterne være magneterne. I flertal.

Udtrykket er en oversættelse af det engelske The Hook, og er en kort redegørelse for, hvad der skal få målgruppen til at fatte interesse for bogen. Du vil trække på formuleringerne i afsnittene formål og sammenfatning, men magneten er alene set med læserens eller anmeldernes øjne.

Tænk på trailerne til film og TV-serier. Det er appetitvækkere, som skal lokke læserne og anmelderne til.

I praksis er der flere magneter. Hver af dem er på tre til ti linjers tekst, der fremhæver bogens stemning, højdepunkter, handling, persongalleri, lokaltioner eller andre forhold, som passer til den målgruppe, som de er rettet imod.

Du gør som følger:

  • Skriv målgrupperne op på en liste og anfør deres væsentligste karaktertræk. Hvis du betragter hvert potentielt medie/anmelder som en målgruppe, så bliver det mere præcist.
  • Skriv stikord om dig og bogen, som er relevante for hver målgruppe.
  • Skriv stikordene ind i en sammenhængende tekst med det vigtigste for målgruppen først.

Specielt for medier og anmeldere kan det være forhold omkring bogen, der gør den relevant at skrive om. Hvis du er fra Horsens, kunne det være hovedvinklen for lokalbladene. Hvis handlingen foregår i Esbjerg, har du en magnet til det område. Har du skrevet dele af bogen på en café i Hillerød (det har jeg!), vil de måske holde et bogarrangement for dig. Er du oppe i årene, kunne du finde en magnet til Ældresagen.

Når du har formuleret magneterne, har du samtidigt det arsenal af tekster, som du skal bruge i din markedsføring.

Det kommer jeg tilbage til.


Skriv et svar

Dette site bruger Akismet til at reducere spam.