Digital Asset Management (DAM) – made in Norway

Markedet for Digital Asset Management (DAM) software vokser meget stærkt. Med forventede dobbeltcifrede vækstrater vil kunderne bruge næsten 6 mia. USD på den type software alene i 2022. Med skiftet fra forudbetalte licenser til cloud-baseret Software-as-a-Service betalt på abonnementsbasis, er DAM derfor et af de hurtigst voksende markeder i software-industrien.

Jeg tilstår, at jeg var nødt til at slå navnet FotoWare op, da jeg modtog beskeden fra Truls Starckjohann. Han havde læst min bog, Building Successful Partner Channels, og ville diskutere, hvordan de kunne forbedre arbejdet med deres forhandlere for at øge markedsandele, omsætning og indtjening.

Den type forespørgsler får jeg regelmæssigt og har vænnet mig til, at der ikke er nogen sammenhæng mellem geografisk placering og softwares oprindelse. I følge populær opfattelse er Silicon Valley det sted, hvor software vokser, ligesom Tahiti er det sted, hvorfra vi får vanilje. Diamanter er fra Sydafrika, og uld kommer fra Shetland. Silicon Valley er nok hjemsted for nogle af de helt store globale bands, som vi alle kender (Google, Apple og Facebook), men software, og især forretningssoftware, kommer fra alle hjørner af jordkloden.

Efter at have aflagt et besøg på firmaets kontaktside, så jeg, at FotoWare kommer fra Oslo i Norge. Derefter blev min nysgerrighed straks vakt. Jeg holder meget af Norge (de har bjerge!), og Oslo er et sted, jeg elsker at besøge, også fordi det kun er cirka en times flyvning fra København. Men jeg var lige så fascineret af den internationale bredde af deres kundebase, herunder nogle meget prestigefyldte navne (Det Hvide Hus, Financial Times, Hamburg Polizei og Marks & Spencer). Jeg skal forestille at være specialist i softwareindustrien, og her var så et firma i mit nabolag med en imponerende global tilstedeværelse, som jeg aldrig havde aldrig hørt om.

En billedredaktør bliver udfordret

FotoWare blev startet i midten af 1990’erne af Ole Christian Frenning og Anders Bergman. Ole Christian, tidligere professionel fotograf, var billedredaktør på den norske avis, Aftenposten. Billeder blev i stigende grad født digitale, og Ole så muligheden for at bruge IT til at gøre sit job mere behageligt og produktivt. FotoWare startede som et internt projekt hos Aftenposten. Det viste sig imidlertid hurtigt, at enhver medievirksomhed i verden kunne drage fordel af løsningen. Anders, leder af udvikling hos Hasselblad Electronic Imaging, havde også kontakterne til andre potentielle kunder indenfor professionel billedbehandling. Resultatet af deres samarbejde gjorde dem til banebrydere inden for Digital Asset Management, endnu før det udtryk var opfundet.

Behovene for en bedre håndtering af digitale aktiver viste sig at være universelle, og den nødvendige software var stort set den samme på tværs af lande og brancher. Softwaren krydsede grænser meget let, og den globale kundebase voksede i overensstemmelse hermed. I dag har FotoWare mere end 250.000 brugere og mere end 4.000 erhvervskunder i 34 lande.

Hvorfor mig og hvorfor nu?

Anne Gretland, CEO at FotoWare AS

“Der er tre hovedårsager til, at vi er nødt til at revidere vores go-to-market-strategi nu,” forklarer Anne Gretland, CEO hos FotoWare. “Den første grund er, at Digital Asset Management er blevet noget, som alle virksomheder har brug for. Ligesom de har brug for CRM og ERP. Den anden grund er, at skiftet fra on-premise-software til det cloud-baserede software-as-a-Service leveringsformat ændrer vilkårerne for hele vores branche. Den tredje grund er GDPR. Ingen vil risikere at skulle betale enorme bøder for at overtræde lovgivningen i forbindelse med brug af billeder. Alt i alt eksploderer markedet lige nu, og vi har de produkter, som markedet efterspørger. Vi er nødt til at sikre, at vi også har distributionskapaciteten på plads, så vi kan få vores fair share af markedet.”

Når man læser rapporterne fra brancheanalytikerne ser det faktisk ud til, at Anne Gretlands forudsigelser er spot on. Markedet for DAM-systemer forventes at vokse med dobbeltcifrede procentsatser i de kommende år. Hvis denne vækst sker samtidig med, at SaaS-formatet erstatter de forudbetalte licenser, vil stigningen i antallet af nye kunder være intet mindre end fænomenalt. Vi oplever med stor sandsynlighed et potentiale, der matcher situationen på ERP-markedet i årene op til årtusindskiftet.

Da jeg dykker lidt dybere ned i DAM-verdenen, bliver jeg klar over, at selv min egen lille forlags- og konsulentvirksomhed har brug for hjælp. Vi har tusindvis af medie- og billedfiler spredt over adskillige mapper og filsystemer. Nogle er på Dropbox, nogle på OneDrive og andre på iCloud. Vi har ingen styr på, hvor vi har brugt hvilken fil, hvor mange variationer af den samme fil, der findes, hvis en nyere version er tilgængelig, om vi har samtykke fra de personer, der optræder på billeder, og hvilke publiceringsrettigheder vi har til den enkelte fil. Som en konsekvens heraf blev vi for nylig kontaktet af et mediebureau, der beskyldte os for at krænke en af deres klienters rettigheder. Vi havde brugt et billede, som vi ikke havde erhvervet brugsret til. Det er temmelig pinligt, når man selv driver forlag og publiceringsvirksomhed.

Vi undskyldte og betalte.

Medietyveri er et stigende problem. Det er let at finde billeder på Google, men du har ikke ret til at anvende de fleste af dem, medmindre du køber brugsretten hos indehaveren. Takket være forbedringer i billedgenkendelsesteknologien hjælper agenturer, der er specialiseret i at afsløre og retsforfølge tyveri, ejerne med at beskytte og få betaling for deres arbejde.

Derfor er jeg enig med Anne Gretland. Alle virksomheder har brug for et DAM-system. Ikke kun fordi vi bruger alt for meget tid på at søge efter mediefiler og erstatte dem med opdaterede versioner, men også for at holde vores sti helt ren.

De samme filetyper, men varierende behov

Når man studere FotoWares casestories, bliver det tydeligt, at brugersituationerne adskiller sig væsentligt på tværs af brancher og med organisationens størrelse og art.

En avis skal administrere enorme historiske arkiver såvel som store mængder af nye billeder, samtidigt med at de arbejder under meget stramme tidsfrister. En detailhandel skal bruge billeder til forskellige kommunikationskanaler (såsom det ugentlige trykte reklameavis, webshoppen, salgsfremmende kampagner i butikkerne osv.), og billederne kommer fra alle typer kilder. Et multinationalt selskab skal sikre, at retningslinjerne for virksomhedens brandidentitet overholdes på tværs af grænserne. En politimyndighed skal hurtigt kunne dele mediefiler til retsmedicinske og efterforskningsmæssige formål samt have omhyggelig kontrol med, hvilke filer der skal bruges, når de præsenterer sagerne ved domstolene.

DAM-funktionaliteten er i det væsentlige den samme, men prioriteterne ændres i henhold til brugeren. Det er gefundenes fressen for en softwarevirksomhed, fordi det betyder, at den samme applikation kan bruges på tværs af alle brancher. Men det udgør også en markedskommunikationsudfordring. Kunder ønsker generelt referencer fra deres branche-kolleger og er tilbageholdende med at acceptere brugerhistorier fra andre brancher, som de ikke fuldt ud har indsigt i og forstår.

DAM-as-a-platform

Når jeg læser casestudiet fra Medialogix, en britisk FotoWare-forhandler, om brugen af FotoWare i sundhedsvæsenet, bliver fordelene ved at bruge DAM som platform med et veldokumenteret API tydeliggjort.

The National Health Service i Wolverhampton bruger klinisk fotografering på hospitalets afdelinger, operationsstuer, klinikker og ambulatorier til at overvåge og vurdere patientens tilstand, hjælpe ved planlægning af behandlingen og producere undervisningsmateriale til personale og studerende. En stor del af fotooptagelserne finder imidlertid sted udenfor hospitalet, typisk i patientens hjem, og det viste sig at være forbundet med store logistiske udfordringer.

Medialogix udviklede en Clinical Uploader-app til at løse problemerne.

“The easy to use App provides end-to-end control of the photographic procedure with full auditing, assurance of correct patient identification and consent and a secure transfer process to improve your workflow and minimise governance risks within your organisation.”

The Clinical Uploader-app er et glimrende eksempel på, hvordan forhandlere kan opbygge en forretning oven på FotoWare-platformen.

Truls Starckjohann, Partner lead at FotoWare

“Behovet for bedre håndtering af digitale billedfiler findes overalt,” understreger Truls Starckjohann. “Specifikationerne kan dog variere væsentligt på tværs af brancher. Det er vores partneres opgave at forstå den enkelte kundes situation og designe en løsning, der opfylder kravene. At tilføje dette lag af tilpasning og hjælpe med implementeringen er en attraktiv forretningsmulighed for vores partnere.”

FotoWare i praksis

Efter at være kommet hjem fra Oslo, tegnede jeg abonnement på FotoWare. Efter en times webinar med Customer Engagement Manager, John-Fredrik Engeland, var jeg klar til at begynde at migrere vores mange billedbiblioteker til skyen. At flytte alle billeder fra et sted til et andet og tagge dem til brug for fremtidige søgninger kan virke som en skræmmende opgave. Det er som at spise en elefant eller bestige Mount Everest, så jeg besluttede at gribe det an på samme måde. I etaper og mindre bidder.

Ved at udnytte rejse- og ventetid mellem andre opgaver lykkedes det mig at få de fleste filer migreret på 30 dage. Alle nye billeder går nu direkte ind i FotoWare. De resterende filer migreres, når jeg støder på dem. Det kan tage resten af året at blive fuldt konverteret, men jeg kan allerede nu høste fordelene.

Med FotoWare kan jeg finde et hvilket som helst billede på et splitsekund, beskære, ændre størrelse på det og downloade det til det dokument, jeg arbejder på (f.eks. denne artikel). Jeg kan finde alle billeder, der bruges i en bestemt publikation, alle billeder fra en bestemt kilde og om ethvert emne.

Den fejl, vi begik ved at bruge et billede, som vi ikke havde rettighederne til, kommer vi ikke til at gentage.

FotoWare rocks!

Skriv et svar

Dette site bruger Akismet til at reducere spam.