Digitale nomader, gig-økonomi og virtuelle virksomheder


Fordelene for den specialiserede freelancer er indlysende. Du kan arbejde, hvor og hvornår du foretrækker det. Forudsat at du forstår, hvordan du promoverer og sælger dine ydelser, kan du leve et behageligt liv uden at skulle pendle til det samme kontor hver dag, uden en chef, som du ikke kan lide eller ikke respekterer, og uden at blive involveret i virksomhedernes interne politikfnidder.


Udtrykket gig-økonomi dækker fænomenet, hvor flere og flere mennesker vælger at arbejde som freelancere. De betales pr. time, for et bestemt projekt eller en bestemt levering og har ikke en eksklusiv aftale med nogen arbejdsgiver eller klient. Udtrykket er lånt fra underholdningsindustrien, hvor musikere betales pr. forestilling – the gig.

Ligesom i underholdningsindustrien er variationerne i løn- og engagementsbetingelser i gig-økonomien enorme. Nogle bliver soloister, fordi de ikke kan finde fast arbejde, og andre vælger det, fordi det betaler bedre og tilbyder mere attraktive arbejdsvilkår end fast ansættelse. At køre for Uber i New Delhi og at optræde for et publikum på 100.000 mennesker på Wembley er begge gigs.

Gig-markeder

En betydelig del af gig-økonomien er organiseret omkring digitale markedspladser, hvor udbud kan møde efterspørgsel. Uber er en markedsplads for transporttjenester, Meploy er et marked for manuel arbejdskraft, Toptal dækker software engineering, Upwork er platform for alle mulige professionelle tjenester, mens Codeable er et marked for garvede WordPress-eksperter.

Det velbetalte gig

Helt i toppen af gig-økonomien finder vi The Rolling Stones, Barack Obama, Oprah Winfrey og andre berømtheder, der dybest set selv beslutter, hvilket honorar de vil forlange. Bag dem er et team af mennesker, der tager sig af alt det administrative og praktiske.

I det næste lag finder vi de tusindvis af specialiserede solo-fagfolk, der også kan forlange pæne honorarer for deres arbejde, men ikke ønsker at bruge krudt på det administrative, som det at drive en virksomhed altid kræver. De organiserer sig typisk som et selskab, hvorfra de fakturerer deres klienter, og hvorfra de betaler udgifter, en løn til sig selv og optjener et overskud.

Fordelene for den specialiserede soloist er indlysende. Du kan arbejde, hvor og hvornår du foretrækker det. Forudsat at du forstår, hvordan du promoverer og sælger dine ydelser, kan du leve et behageligt liv uden at skulle pendle til det samme kontor hver dag, uden en chef, som du ikke kan lide eller ikke respekterer og uden at blive involveret i virksomhedernes interne politikfnidder. Hvis der er stor efterspørgsel efter dig, kan du selv vælge dine projekter og kun arbejde den tid, du foretrækker.

På efterspørgselssiden af ​​markedet bruger virksomheder i stigende grad specialiserede solo-fagfolk. Specielt til projekter, hvor de ikke har ekspertisen internt, hvor typen og varigheden af ​​aktiviteten ikke retfærdiggør en permanent ansættelse, eller hvor der er en åbenlyst mangel på talent.

Hvis der er brand på olieriggen, ringer du til Red Adair (1915-2004), og du forhandler ikke om prisen. Han er i øvrigt kilden til ​​det berømte citat:

“Hvis du synes, det er dyrt at engagere en professionel til at udføre opgaven, så bare vent og se hvad det koster at hyre en amatør.”

Red Adaier (1915-2004)

Konjunkturerne for specialiserede fagfolk ser lovende ud. Begge sider af markedet kan lide ideen og kan drage fordel af et projektdrevet engagement.

Den mørke side af gig-økonomien, hvor du som individ bliver en virksomhed, er det administrative overhead, der følger. Som soloist er du ansvarlig for alle aktiviteter, herunder forretningsudvikling, markedsføring, salg, levering, fakturering, regnskab, momsrapportering, lønudbetalinger (til dig selv), udarbejdelse af årsrapport og indsendelse af selvangivelse. Det kan være både kedeligt og tidskrævende at skulle udføre al back-office-administration og sikre, at lovgivningen overholdes. Oftest er det heller ikke det, de professionelle soloister er bedst til.

Det estiske e-citizenship

I december 2014 lancerede den estiske regering et program, der giver udlændinge adgang til tjenester såsom oprettelse af virksomheder, bankkonto, betalingsformidling og beskatning. Alle kan ansøge og, forudsat at du er kvalificeret, modtage e-residency-pakken inklusive smartkortet, der giver dig mulighed for at interagere med offentlige tjenester og underskrive officielle dokumenter, herunder at registrere et firma.

Grundlæggende giver det enhver mulighed for at starte og drive et firma fra en base i Estland uden nogensinde at skulle sætte fod på estisk jord. Alt kan gøres elektronisk ved hjælp af den digitale infrastruktur og signatur, der er implementeret i interaktionen med offentlige tjenester.

Mens e-citizen-programmet er tilgængeligt for enhver, er det især attraktivt for borgere i andre EU-lande. På grund af det indre marked og SEPA-lovgivningen i EU er det let og billigt at gøre forretninger på tværs af grænserne, herunder udstede fakturaer og flytte af penge. Du kan fakturere en erhvervsklient i et andet EU-land uden at skulle betale withholding skat eller tillægge moms. Du kan udbetale en løn til dig selv og få den beskattet i dit opholdsland, og Estland beskatter ikke overskud, der forbliver i virksomheden. Først når du udbetaler udbytte, skal du betale tyve procent i selskabsskat. De fleste lande – og alle EU-lande – har skatteaftaler med Estland, så dobbeltbeskatning kan undgås.

XOLO – software, der tager sig af alt det kedelige

På denne baggrund lancerede estiske XOLO i efteråret 2015 (under navnet LeapIN) en softwareplatform til folk, der gerne vil drage fordel af den nye e-residency-mulighed. XOLO inkluderer virksomhedsregistrering, en bankkonto, et kreditkort, et bogføringssystem og alle de tjenester, der kræves for at overholde estisk lovgivning, såsom skatte- og momsrapportering og indgivelse af årsrapporten og virksomhedsselvangivelse. Alt mod et fast månedligt gebyr på €79. Alt hvad du skal gøre er at udstede dine fakturaer og uploade dine udgiftsbilag. XOLO tager sig af resten. Det er en administrativ service, og alle interaktioner udføres elektronisk.

Selvom der ikke er nogen begrænsninger på, hvilke type virksomheder du kan drive fra din estiske virksomhed (forudsat at det er lovligt!), så har XOLO besluttet at fokusere fuldstændigt på solo-iværksættere, boutique-konsulenter og freelancere.

”Det er en strategisk beslutning,” siger Allan Martinson, administrerende direktør hos XOLO. ”Vi har specialiseret os i at gøre de professionelle soloisters administrative back-office så enkelt og billigt som muligt. De skal bruge deres tid på klientprojekter. Vi tager os af det administrative.”

Allan Martinson, adm. direktør for XOLO i Estland

Det snævre fokus ser ud til at have givet pote. Med udelukkende et engelsk website har XOLO formået at tiltrække tusindvis af kunder fra over hundred forskellige lande.

I 2019 lancerede XOLO det nye produkt GO, der tilbyder den fulde pakke af tjenester uden behov for e-citizenship. GO-tjenesten tilbydes borgere i EU-lande, forudsat at de handler med kunder, der har et gyldigt momsnummer (B2B-transaktioner). Formelt driver freelancerne under GO deres forretning i et partnerskab med XOLO. Fakturaer udstedes formelt set af XOLO. Den individuelle GO-konto har en dedikeret bankkonto, hvor freelancerens indtægter indgår og hvorfra hendes omkostninger betales. Freelancere kan til enhver tid overføre sit indestående på GO-kontoen til sin egen bankkonto i et andet land.

Prisen for GO er fem procent af de udgående betalinger. Der er ikke noget oprettelsesgebyr.

”Med XOLO GO har vi sænket tærsklen for freelancere markant,” siger Allan Martinson. ”Vores kunder er i gang på mindre end en halv time, og der er ikke et fast månedligt gebyr at bekymre sig om. Når en GO-kunde vokser, kan de skifte til LEAP og få den samme service til en fast månedlig fee.”

Bageren der blev e-commerce ekspert

Benny Holgaard, oprindeligt fra Silkeborg, blev XOLO-bruger i 2019. Siden 2012 har han drevet Shoptech.media, et firma der har specialiseret sig i opbygning og styring af webshops. I 2014 besluttede han at forlade Danmark for at rejse verden rundt. Da hans arbejde ikke krævede, at han var på et bestemt sted på et bestemt tidspunkt, søgte han efter en administrativ platform, hvorfra han kunne drive sin virksomhed.

”At servicere mine klienter, mens jeg rejser verden rundt, er overhovedet ikke noget problem,” forklarer Benny Holgaard, der, mens jeg taler med ham, befinder sig i Cordova på Filippinerne. ”At køre det administrative back-office med betalinger, bankoverførsler og beskatning viste sig imidlertid at være et mareridt.”

Benny Holgaard

Da Benny Holgaard forlod Danmark oprettede han et selskab på Seychellerne, mens han stadig havde sin bankkonto i Danmark. Den kombination viste sig at være meget giftig, og bøvlet forbundet med konstant at skulle bevise, at hans forretningsaktiviteter var legitime, blev ved med at vokse.

”Det estiske e-recidency var præcis, hvad jeg havde brug for,” siger Benny Holgaard, ”og kombinationen af ​​XOLO og Transferwise har fjernet alt bøvlet.”

Kunderne faktureres fra det estiske selskab, og betalinger foretages via Transferwise til en konto i en tysk bank. Bennys projekter er med tiden vokset støt, og han har nu selv engageret en pulje af freelancere, som han holder godt fast på. De skal betales til tiden, og med Transferwise kan han sikre både hurtig overførsel og lave transaktionsgebyrer.

”Jeg hentede min e-recidency-pakke sidste år på den estiske ambassade i Tokyo, hvor jeg opholdt mig på det tidspunkt,” siger Benny Holgaard. ”Det var nemt at blive integreret i det estiske system og oprette min XOLO-konto. De har i øvrigt også hjulpet mig med at strømline kontraktforholden med mine underleverandørerne, som tidligere var baseret på mundtlige eller e-mail-aftaler. XOLO tager sig af administrationen, så jeg har fri til at rejse og tage mig af mine klienter. ”

Shoptech.media er en simpel virtuel forretning, og alle klienter har fundet Benny Holgaard enten via mund til mund eller gennem de online-grupper, hvor han er meget aktiv. I begyndelsen var hans klienter danske, men i år vil mixet være fifty-fifty.

”Vi har opbygget et ry for at være teknisk kompetente, forretningsmindede og meget lydhøre,” forklarer Benny Holgaard. ”Folk, der er seriøse med e-handel, finder os og bliver vores kunder.”

Opbygning og vedligeholdelse af webshops er en global industri, og kundernes behov er identiske på tværs af landegrænser og kulturer. Det går ud på at tiltrække trafik, forbedre konverteringen og øge basketsize. Benny Holgaards tilgang til at hjælpe sine klienter med at tjene flere penge ser ud til at fungere.

Med base i Brasilien abejder Christoffer for et virtuelt firma i London

Christoffer Bjørg Pedersen er en it-freelancer, og arbejder, da jeg tale med ham, fra en base i Brasilien. Han driver sin virksomhed under navnet Windjammer IT Services OÜ.

”Jeg var faktisk baseret i Portugal,” siger Christoffer. ”Vi var bare på besøg i Brasilien i et par måneder, men på grund af Corona-krisen ved jeg ikke, hvornår vi kan komme videre.”

Christoffer udfører freelance-arbejde som IT-konsulent og er i øjeblikket i et langsigtet engagement med en klient, der juridisk hører hjemme i England.

”Min klient er fuldstændig virtuel,” forklarer Christoffer. ”Folket er spredt over hele kloden, og jeg er ikke engang sikker på, at nogen arbejder på adressen i London.”

Efter at have forladt Danmark i 2011 bosatte Christoffer sig først i Sverige og derefter i Letland. Herfra flyttede han til Montenegro, hvor han oprettede et selskab. Bureaukratiet var overvældende og dyrt, og da han besluttede at rejse videre, syntes det estiske e-citizenship den rette løsning.

Kotor Bay, Montenegro

”For en digital nomade som mig er XOLO og det estiske e-recidency perfekt,” siger Christoffer. “XOLO tager sig af alle back-office-opgaver, og de er også meget hjælpsomme med spørgsmål i forbindelse med betalinger og beskatning.”

For tiden har Christoffer en Transferwise-konto med kreditkort til brug for sine forretningsaktiviteter. Kunderne honorerer fakturaer til denne konto og derfra kan han betale sine forretningsudgifter og overføre midler til sine private konti i Sverige og Portugal.

”De største problemer forbundet med at være en digital nomade er bankkonti og personbeskatning,” forklarer Christoffer. ”Der er to muligheder for at udtage midler fra det estiske selskab. Som løn eller som fortjeneste. Uanset hvad, bliver du nødt til at beslutte, hvor du selvangiver den personlige indkomst til beskatning, og det er ikke let, hvis du ikke er fastboende et eller andet sted.”

Indtil videre har Christoffer med hjælp fra venner, der kender papirarbejdet, indgivet selvangivelser i Montenegro, Sverige og Brasilien.

“Antallet af digitale nomader som mig vokser meget hurtigt, og vi har brug for mere fleksible rammer for pengesiden af vores aktiviteter, ”afslutter Christoffer. ”At være en digital nomade er en livsstil og ikke et forsøg på skatteunddragelse.”


Artiklen er oversat fra engelsk og er et uddrag fra min kommende bog Going Global on a Shoestring.