Systemintegration – det nye sort


Folk gider ikke taste selv! Derfor er IEX ambitionen meget klar:

“Automatisér dit workflow med IEX og få mere fokus på din forretning – dine dage med kedeligt tastearbejde og bogføring er talte.”

Niel Rokkjær

Niel Rokkjær dukkede op til interviewet med en digtsamling skrevet af hans far, Åge Rokkjær. Historien om IEX startede nemlig i 1993, hvor Niel som 14-årig havde job som altmuligmand på sin fars forlag. Far Rokkjær skrev og udgav bøgerne, mens Niel tog sig af ordremodtagelse og ekspedition. Det foregik ved at kunderne bestilte bøgerne via e-mail eller ved at ringe ind. Niel indtastede bestillingerne i Concorde, udskrev fakturerer og labels, pakkede bøgerne og cyklede på posthuset.

Med en kunstnerisk nerve og et talent for design uddannede Niel sig til multimediedesigner. Umiddelbart efter studiet supplerede han sit administrative job i faders forlag med en lille geschäft, der udviklede websider for virksomheder. Årstallet var 2004 og kunderne stod i kø for at få en hjemmeside. Værktøjet hed Dreamweaver, og Flash var det helt store nye hit, der kunne få hjemmesiderne til at bimle og bamle. Niel var ikke så vild med Flash. Han syntes, det blev brugt til for meget staffage uden reelt indhold.

Efter et eventyr med udvikling af et eget contentmanagement system, skiftede Niel’s firma, der nu hed Mediastyle, igen gear og valgte Drupal som ny platform. Da en ny partner blev tilknyttet, blev værkstøjskassen suppleret med Joomla og senere WordPress. Virksomheden udviklede sig til at blive et rent open source-webbureau, der fik erfaring med at lave løsninger sammensat af byggeklodser fra mange forskellige kilder.

En mulighed dukkede op ud af det blå

En dag i 2009 kom der en dame ind i butikken for at høre om Mediastyle kunne hjælpe med at løse et problem. Damen var logistikenhedschef i et stort svenskejet transportfirma (Green Cargo) og havde behov for at finde en IT-virksomhed, der kunne hjælpe med at integrere kundernes systemer til hendes logistiksystem, så ordrerne kunne flyde automatisk. Hun havde besluttet, at der skulle anvendes open source-software til at løse opgaven, og her var Mediastyles navn blevet nævnt af flere i miljøet.

Efter en tur til Helsingborg, hvor Niel mødtes med logistikfirmaets topchef, gik arbejdet i gang. Kunderne viste sig at være de største medicinalvirksomheder i Norden, og mens projektet kørte, blev transportvirksomheden opkøbt af Postnord.

Valget af Mediastyle til at løse en så central opgave mellem Postnord og nogle af Nordens største virksomheder skyldtes et samspil af flere forhold. For at undgå konkurrence med andre IT-projekter i organisationen, ønskede logistikenhedschefen at afholde projektet over sit eget budget. Der var derfor kun et beløb til rådighed, der nok ville være uinteressant for et stort konsulentfirma, men sikkert interessant for et lille. Agile projektmetoder og open source havde demonstreret sin anvendelighed, og her var de store konsulentvirksomheder på det tidspunkt alligevel ikke de førende. Mediastyles havde kompetencer til at løse opgaven, og da topchefen blev præsenteret for tilbuddet, nikkede hun.

Parallelt med systemintegrationsopgaven for Postnord voksede det generelle behov i markedet for dataudveksling mellem webshops og økonomisystemer. Udbuddet af software til webshops eksploderede, flere og flere komplekse virksomheder (mange produkter i mange varianter) gik ind i e-commerce og behovet for at undgå det arbejdskrævende og fejlbehæftede dobbelte tastearbejde steg. Med behovet for at integrere mange webshops med mange økonomisystemer opstod ideen om at udvikle en standard integrationsplatform for kunder, varer, ordrer, lager og forsendelse.

Produktet som afgangsprojekt

En tidligere medarbejder i web-bureauet var ved at færdiggøre sit datalogistudie og syntes godt om ideen med at udvikle en standard integrationsplatform. Som afgangsprojekt udviklede han på seks måneder den første version af IEX. Da nogle af de første kunder på platformen kørte på økonomisystemet e-conomic, blev der afholdt et række møder med dem. De var så begejstret for konceptet, at de besluttede at bidrage med finansieringen af integrationerne til deres system.

Version 1.5, der kom på gaden i 2011, havde ingen brugergrænseflade. Det betød, at kunderne ikke selv kunne sætte integrationerne op. Selvom det medførte god indtjening på integrationopgaver, så var det ikke Niel’s vision at drive IEX som en konsulentvirksomhed. Web-bureauet og IEX blev derfor adskilt i to separate selskaber, hvor det sidste skal udvikle sig til at blive et rent produktselskab.

Med version 2, der kom i 2014, kunne kunderne selv opsætte eksisterende integrationer og udbredelsen af IEX blev derfor mindre afhængig af støtte fra Niel’s team. Men når der skulle integreres til nye systemer, måtte IEX igen til kodeblokken. Da efterspørgslen efter integrationer fra både kunder og systemudbydere var stærkt stigende, iværksatte IEX udviklingen af version 3, hvor ambitionen var, at kunderne også selv skulle kunne opsætte integrationer af nye systemer.

Software is eating the worldog opskriften hedder “best of breed”

At drive en profitabel og vækstparat virksomhed kræver anvendelse af IT i alle hjørner af forretningen. For at undgå redundans og dobbeltarbejde er der behov for, at løsningerne kan udveksle data. Hvor man tidligere satsede på systemer med en central database og applikationer fra en og samme leverandør, er udviklingen de senere år gået i en anden retning. Udbuddet af brugervenlige nicheløsninger er eksploderet og priserne er presset i bund. Små og mellemstore virksomheder foretrækker derfor applikationer, der er udviklet til det enkelte arbejdsområde, og som derefter sættes sammen efter behov.

Stort set alle nye systemer har et åbent API, siger Niel Rokkjær, men de integrerer jo ikke med hinanden af sig selv. Behovet for en uafhængig og selvstændig integrator, der kan tilbyde dataudveksling til en attraktiv lav pris, er derfor stort.

Netop det med prisen er afgørende for udbredelsen af nye systemer i det kæmpestore SMB-segment.

Standardisering og massevolumen kan sikre kunderne stor værdi for små penge, understreger Niel Rokkjær. Derfor har vi med IEX 3.0 bygget en integrationsmaskine, hvor det er hurtigt og enkelt at udvikle nye integrationer, og hvor kunderne selv kan mappe de datafelter, de har brug for. Sammen med systemudbyderne vedligeholder vi integrationerne, så kunderne ikke oplever systemsvigt, når der lanceres nye versioner af deres applikationer.

Med IEX version 3 er det blevet lettere end nogensinde at sammensætte komplekse integrationer på tværs af flere systemer. Systemleverandørerne tilføjer blot de moduler, de vil kombinere, og angiver, hvilken data der skal flytte i hvilken retning. Det er muligt at skrue på alle knapper for at opnå præcist den opsætning, der er brug for til at gøre kundernes arbejdsdag lettere med automatiske workflows.

Internationalisering

På spørgsmålet om internationalisering er Niel Rokkjær helt afklaret. Det kræver et produkt, som både er internationalt orienteret samt kan klare sig i den internationale konkurrence. Det kan IEX 3.0 ifølge Niel, og næste skridt er derfor at få taget hul på de globale markeder.

Niel Rokkjær

Vi har kunder udenfor Danmark, ligesom vi har integration til udenlandske regnskabssystemer som Reviso, Debitoor og Visma eAccounting, siger Niel Rokkjær, men nu skal vi endnu længere ud. Indtil videre har vi selv finansieret vores vækst, og det vil vi egentlig gerne fortsætte med. Derfor skal vi ud og finde nogle åndsfæller i udlandet, med hvem vi kan samarbejde om både kunder og teknologi.

Jeg vender tilbage til IEX igen efter sommerferien