Zetland – en stjerne i mørket


Jeg ved godt, at det er store ord, jeg bruger i overskriften. Men der er noget om snakken. Zetland skal bruge flere abonnenter for at kunne fortsætte deres arbejde. Et arbejde jeg mener er relevant og værdifuldt og derfor værd at betale for. Jeg er en af deres over 1.000 ambassadører, som har meldt sig klar til at hjælpe dem med at vokse, så de kan blive ved med at lave journalistik med plads til nuancer og fordybelse.


Om Zetland på mindre en to minutter

Klik her, hvis du vil prøve Zetland

Du kan betale, lige hvad du har lyst til, for den første måned. 
Også ingenting.

Hvis du har læst Hans Roslings bog Factfullness, så vil du vide, at nyhedsmedierne giver er meget stærkt fordrejet billede af virkeligheden.

Og når du har læst Pierre Collignons bog Tilbage til virkeligheden, vil du vide, at de sociale medier, der tager mere og mere af vores tid, heller ikke hjælper os med at forstå, hvad der egentlig foregår i verden.

Vores liberale demokrati, som et meget stort flertal af danskerne foretrækker fremfor alternativerne, hviler på, at vi hver især er i stand til at foretage rationelle valg bygget på indsigt og viden om den verden, vi lever i. Det kan være svært nok at være rationel, men hvad sker der, når vores viden og indsigt ikke afspejler virkeligheden? Fordi vores kilder lægger mere vægt på sensation og underholdning fremfor indsigt eller bevidst forsøger at fordreje vores virkelighedsopfattelse?

Behovet for kvalificeret filtrering og kritisk bearbejdning

Den frie presse har spillet, og spiller fortsat, en helt afgørende rolle i vore liberale demokrati. Den kvalificerede filtrering og kritiske bearbejdning af nyheds- og informationsstoffet er med til stille magthavere og stærke kommercielle interesser til ansvar for deres handlinger. Den hjælper os med at sortere det væsentlige fra det uvæsentlige og bore ned i det, der virkelig betyder noget.

MEN!

Den frie presse er under pres fra specielt de sociale medier.

Journalistik og annoncer gik tidligere gået hånd i hånd. De kommercielle annoncer bidrog til en finansiering af den journalistiske filtrering og bearbejdning. Men dén alliance har de sociale medier brudt. De har hugget alle annoncepengene, og har ikke brugt dem til at gøre os klogere. Velsagtens tværtimod.

Alliancen mellem betalte annoncer og journalistik vender aldrig tilbage i et omfang, der kan financiere filtreringen og bearbejdningen af nyheds- og informationsstoffet. Heller ikke når flere og flere af os vælger at læse indholdet på vores digitale apparater og dermed sparer aviser og blade for trykning og udbringning (der var og fortsat er meget dyrt).

Vi må til lommerne

Viden og ansigt er værd at betale for.

Der er kun en løsning på at opretholde den journalistiske bearbejdelse af verdens hændelser og fænomener på et troværdigt kvalitetsniveau.

Vi må til lommerne og betale for det.

Stort set alle informations- og nyhedsmedier tilbyder i dag abonnementer på deres digitale udgaver, som er til at betale for langt de fleste. Selv abonnerer jeg på Berlingske Tidende, Weekendavisen, The Washington Post, The Economist og Zetland. Langt mere end jeg kan nå at læse naturligvis. Men jeg læser dem alle fra tid til anden og vil gerne medvirke til, at de kan fortsætte deres arbejde.

Til glæde for mig og for os alle sammen.

Klik her hvis du vil prøve Zetland

Skriv et svar

Dette site bruger Akismet til at reducere spam.