NewPub slår alle rekorder på årets store bogmesse


At forlagsbranchen er under kraftig forvandling – for ikke at sige hårdt pres – har været kendt i nogen tid. Nu manifesterer den positive side af omvæltningerne sig i form af markant fremgang for NewPub, Danmarks åbne forfatternetværk.


Når den årlige bogmesse i Bella Center på Amager, Bogforum, i dagene 15. til 17. november 2019 er vært for Danmarks mange læseheste og litteraturnørder, så tilhører en af de største stande forfatternetværket NewPub (forkortelse for New Publishing). Ikke mindre end 65 forfattere og nanoforlag er sammen om at finansiere de tæt på 250 kvadratmeter standareal som rummer bogboder, garderobe for bogparkering, boghandel og egen scene. Det er på alle målepunkter en markant stigning i forhold til 2018, hvor 42 NewPub’ere var sammen om 131 kvadratmeter.

Det er fjerde gang NewPub er med på Bogforum, og på de få år har det åbne forfatternetværk overhalet alt og alle i den danske bogbranche.

Karsten Pers
Karsten Pers

“Bogen er, uanset dens format (print, lyd eller ebog), udsat for hård konkurrence fra andre oplysnings- og underholdningskilder,” siger Karsten Pers, der er medstifter af og primus motor i NewPub. “Det har tvunget de store forlag til at koncentrere sig om de udgivelser, som de forventer kan opnå de store salgstal. De satser på de kendte forfattere eller på de debuttanter, der allerede har kendte navne. Nye og ukendte forfattere får det sværere og sværere ved at debutere via de etablerede forlag. Men lysten til at skrive og udgive bøger har til gengæld aldrig være større end nu, og med udviklingen i informations- og trykketeknologien har udgivelsesomkostninger heller aldrig været lavere. Derfor vælger flere og flere forfattere, herunder også mange med flere bøger bag sig, at udgive uden om de etablerede forlag. Det er baggrunden for, at NewPub vokser i en tid, hvor forlagene konsoliderer og skærer til.”

Kampen om opmærksomheden

Kampen på bogmarkedet er helt forskellig fra kampen på for eksempel musikmarkedet, hvor mp3-formatet og internettet fik kunderne til at downloade gratis piratkopier i stedet for at købe dyre CD’er. Bogmarkedet er kun i ringe udstrækning udsat for piratkopiering, og hverken forfattere og forlag er dårligere stillet, hvis læserne skulle foretrække elektroniske formater frem for den trykte bog.

Den trykte bog har dog holdt skansen flot. Specielt i Danmark, hvor der endnu ikke er en udbredt platform til e-bøger. Faktisk stiger bogsalget, og hverken forfattere eller forlag behøver at tjener mindre på e-bøger og lydbøger end på trykte bøger, så det er ikke her udfordringen ligger. Kampen gælder forbrugernes opmærksomhed, og her konkurrerer bogen med de sociale medier, aviser, podcasts, internettet, film, spil og alle de andre kilder som tilbyder information og underholdning. Det er den samme kamp, som har gjort YouTube, med brugerproduceret indhold, til verdens førende TV-kanal. Det er en udvikling, hvor forfatterne og læserne har alt at vinde, og hvor de store forlag mere og mere bliver litteraturens venturekapitalister, der kræver høje salgspotentialer for at ville investere i en forfatter.

Det kolossale fald i produktions- og distributionsomkostningerne kombineret med lettilgængelige webshops har åbnet mulighederne for, at selv meget smalle bøger kan finde sit nichemarked. Kan en forfatter springe forlagsleddet over, mindskes det antal bøger, der skal sælges, for at indsatsen kan tjenes hjem, betydeligt. Derfor dropper mange forfattere helt fra starten at søge plads hos de etablerede forlag og går i stedet efter at nå ud til deres læsere direkte. En øget appetit på at skrive bøger giver, kombineret med og informations- og kommunikationsteknologiernes udvikling, næring til netværker som NewPub.

Inspiration til nye forfattere

NewPub har på bogmessen i år en scene, hvorfra der uddeles gode råd og erfaringsudveksles mellem de selvudgivende forfattere. I tidsrummet 10:30 til 16:30 er der alle tre dage halvtimes indlæg om de forskellige aspekter af at skrive, producere, udgive og markedsføre bøger.

“NewPub er et netværk, hvor man hjælper hinanden og deler ud af sine erfaringer,” understreger Karsten Pers. “Langt de fleste forfattere ønsker at skrive gode bøger, der er ordentligt researchede, redigerede, korrekturlæst, opsat og trykt. Hvordan gør du det, når du ikke har et forlag? Hvordan får du anmeldelser? Hvordan kommer du ud til læserne? Hvordan kommer dine bøger ud til boghandlerne? Hvordan får du bibliotekerne til at tage dine bøger hjem? Hvordan bliver du inviteret til at holde foredrag om dit speciale? Der er mange spørgsmål, og fra vores forfatterscene besvarer vi en stor del af dem.”

Bogforum vokser

Hvis der er omvæltninger i forlagsbranchen, så er det ikke noget, der kan aflæses i interessen for Bogforum, der de sidste fire år har kunne melde om stigende antal udstillere, flere kvadratmeter og høje besøgstal.

Andreas Nordkild Poulsen

”Konsolideringen i forlagsbranchen kan også ses på Bogforum,” fortæller Andreas Nordkild Poulsen, der er chef for Bella Centers årlige bogmesse. ”Til gengæld er områderne med skønlitterære mikroforlag, Børnebogsforum, Bogforum Comics og NewPub vokset fra år til år. Samlet set har det givet flere udstillere, flere kvadratmeter og flere besøgene. Vi forventer, at den udvikling fortsætter i år, hvor Bogforum bliver den største nogensinde.”

Et stort ombygningsprojekt i Bella Center frigiver ifølge Andreas Nordkild Poulsen mere areal til bogmessen. Som følge af byggeriet flyttes indgangen til Martha Christensens Vej, der med sin beliggenhed skråt over for Metrostationen gør det langt nemmere for publikum at komme til og fra. Fredag formiddag bliver særlig livlig, for her kommer skoleklasser fra hele Sjælland for i samlet trop at møde deres yndlingsforfattere. På tegneserieområdet er det lykkedes at lokke en række af de helt store internationale navne til København. Også på Børnebogsforum er der mange nyheder, og igen i år mulighed for at møde nogle af de kendte forfattere.

Bogforums succes bevidner, at interessen for at læse bøger ikke er på retur. Der er snarere tale om strukturelle ændringer, der giver plads for langt flere titler, der med selv små oplagstal kan finde sine læsere. De store navne og bestsellerne fylder fortsat meget, men væksten ligger i bredden.