Banner ads – en vittighed?

Jeg blev for nogen tid siden hos en klient involveret i en sag, hvor et større herværende bladhus ønskede at sælge min klient nogle banner annoncer til deres emailbaserede nyhedsmedier.  Deres value proposition var at min klient så kunne linke til sin hjemmeside og betale for kliks.  Dealen var, at man købte et fast antal kliks. Bannerannocerne ville løbe indtil alle kliks var brugt.

Jeg rådede min klient til at foreslå en anden model.

Fra banner annoncen ville der blive linket til en dedikeret landing pad for den pågældende annonce.  Her kunne den besøgende så downloade et whitepaper mod at afgive nogle få oplysninger.  Min klient skulle kun betale for downloads, hvor prisen så naturligvis var væsentlig højere, end den klik pris bladhuset ellers havde tilbudt.

Resultat efter 4 uger: Ganske få kliks og Zero downloads

I hele forløbet demonstrerede annoncekonsulenten en fuldstændig manglende forståelse for online marketing og var på intet tidspunkt i stand til at komme med en eneste idé til, hvad vi kunne gøre for at forbedre kliks og downloads.

Sammen med min klient gjorde vi flere eksperimenter med bannerne og landing pads.  Resultatet var ganske få downloads, og vi var langt fra det mål, vi havde sat os, da bladhuset bad om at blive frigjort fra aftalen.

Hvad kan man lære heraf?

  1. Betal aldrig for kliks
  2. Hvis mediet ikke rammer din målgruppe, kan selv ikke den mest rafinerede teknik og kommunikation skabe resultater
  3. Email baserede nyhedsmedier har meget forskellige open rates.  Husk også at checke disse.

Vi havde tidligere gjort tilsvarende annoncering i et andet online medie, og her var resulaterne meget tilfredsstillende.  Konceptet virker altså, når blot value proposition er relevant for målgruppen og de rent faktisk får læst nyhedsbrevene.