BOOX – Et nyt forlag ser dagens lys

Jeg har etableret et nyt forlag.

Formålet med BOOX er at udgive socialrealistisk skønlitteratur og biografier, der foregår i efterkrigstiden (fra 1945 og frem) og som tager udgangspunkt i arbejdslivet. Den første udgivelse fra forlaget er mine egne bøger Fra Damgaard til Microsoft, 5,460 Miles from Silicon Valley og Balladen i Mekka. De næste bøger i serien om Henrik Bertelsen kommer også på BOOX.

Som forlagets ejer og direktør (og alt muligt andet – der er kun mig samt en række freelancere i butikken) er jeg imidlertid åben overfor at udgive andres bøger også. Modellen er, at jeg bekoster udgivelsen, og så deler vi fortjenesten efter en formel vi aftaler. Forlagets båndbredde er indledningsvis begrænset til et par bøger om året, så nåleøjet er forholdsvis snævert. Hvis du kunne tænke dig at udgive på BOOX, skal du sende mig en synopsis og en læseprøve på omkring 10 sider.

“Kunst er noget man lever for, ikke af.”

Ordene kom fra en galleriejer, jeg på et tidspunkt lejede et lokale af. Fordi forlagsverdenen er lidt i samme boldgade, dukker sætningen med jævne mellemrum op i min bevidsthed.

Langt de fleste, der maler, skulpturerer, skriver, spiller eller udøver anden form for kreativ musisk aktivitet, har det ikke som levevej. De bedriver det på hobbyplan og har stor glæde heraf. Andre forsøger at leve af det uden at det lykkes. Kun ganske få finder et hul igennem og får en så stor følgeskare, at det giver smør på brødet, tag over hovedet, tøj på kroppen, benzin til bilen og råd til sommerferie og julegaver.

Boox er ikke filantropisk, men søger heller ikke den sikre kommercielle blockbuster. Det er historien og fortællekvaliteten, der tæller. Kan jeg lide den, udgiver jeg den.

Hvorfor i alverden opretter jeg et nyt forlag?

Fordi mit andet forlag, TBK Publishing, ikke passer til udgivelsen af socialrealistisk skønlitteratur og biografier.

I 2013 udgav jeg min første bog, Management Consulting Essentials, fra min virksomhed TBK Consult. Det er en lille sag på lidt over 100 sider, der er skrevet til personer, som vil eller allerede driver en virksomhed som selvstændig managementkonsulent (ikke freelancer eller operationel kontraktansat). Det havde jeg på det tidspunkt selv gjort i en del år og ville gerne dele mine erfaringer.

Da jeg i 2015 udgav Building Successful Partner Channels, der skulle gå hen og blive en international bestseller, havde jeg oprettet TBK Publishing som en aktivitet under TBK Consult. Udover bøger udgiver TBK Consult også whitepapers, videoer og podcasts. Udgivelserne vedrører emner relateret til forretningsudvikling i B2B softwarevirksomheder.

Ambitionen med TBK Publishing var, og er fortsat, at støtte min konsulentvirksomhed TBK Consult, og det har i den grad været en succes. Talrige opgaver er startet med, at nogen har læst en eller flere af mine værker og derefter kontaktet mig for at få hjælp til deres specifikke udfordringer. Men bøgerne sælger i sig selv så godt, at jeg er blevet yderligere motiveret til at skrive flere. Der er tilsyneladende et behov for en struktureret og letforståelig fremstilling af hvordan målgruppen, B2B softwarevirksomheder, tackler designet og implementeringen af stabile, forudsigelige og skalerbare omsætningsgenereringsprocesser.

Men jeg vil også gerne skrive skønlitteratur, og min debut med Balladen i Mekka har kun stimuleret motivationen.

Over de sidste par år har jeg været coach og redaktør for andre forfattere og fundet den type opgaver stærkt stimulerende og intellektuelt udfordrende. Også det vil jeg gerne lave mere af, og her behøver bøgerne ikke at udkomme på BOOX, men de kan, hvis de er gode, jeg har kapacitet og emnet passer til forlagets profil og formål.

Alt det praktiske

Formelt er BOOX ApS et binavn til TBK Consult ApS og opererer under samme CVR nummer, 27402917. Hjemmesiden, boox.nu, viderestiller til hpbech.dk, som i løbet af foråret justeres til kun at indeholde skønlitteratur og biografier.

TBK Publishing ApS er også et binavn til TBK Consult ApS og er derfor juridisk det samme som BOOX ApS. Opdelingen af udgivelserne, der ikke har samme målgruppe, sker alene for at give de to områder en skarpere profil. Det er alene af hensyn til markedsføringen, at jeg fremover kører med to brands.

I løbet af foråret 2024 vil jeg overføre Balladen i Mekka, Fra Damgaard til Microsoft og 5,460 Miles from Silicon Valley til BOOX, finjustere og dokumentere forlagets vision og strategi samt oprette en profil på bogbrancheguiden. Måske kommer der igen en tid, hvor jeg kan findes på efterårets bogmesse i Bellacenter.

PS. BOOX er også navnet på et firma, der laver e-læsere, men jeg vurderer, at vores aktiviteter ligger så langt fra hinanden, at det ikke giver anledning til forveksling. Jeg håber de ser det på samme måde. Eller at de sætter pris på den ekstra eksponering.

 

Skriv et svar

Dette site bruger Akismet til at reducere spam.