Danskere svigter Silicon Valley


De, der starter og driver en virksomhed, fortjener stor respekt. De, der starter og driver en dansk virksomhed, fortjener den allerstørste respekt. Hvor de vælger at drive deres virksomhed, og hvilke markeder de vælger at bearbejde, det skal vi andre ikke blande os i – med mindre vi bliver spurgt.


Dagbladet Børsen, 7. maj 2013
Dagbladet Børsen, 7. maj 2013

Overskriften på denne post stammer fra en artikel i Dagbladet Børsen tirsdag 7. maj  2013. Artiklen beskriver hvordan Eksportrådet, Udenrigsministeriets Innovationscenter i Californien og erhvervsstøtteprogrammet SCALEit har vanskeligt ved at tiltrække virksomheder til deres acceleratorprogram for danske iværksættere.  Programmet har til formål at trække nystartede danske virksomheder til USA.

I artiklen udtaler lederen af Udenrigsministeriets Innovationscenter i Californien Camilla Rygaard-Hjalsted ifølge Børsen:

”Nogle gange bliver man lidt træt af, at der tænkes småt og halvstort i Danmark. Rejs nu ud og mød de allerbedste rådgivere og investorer.”

Artiklen er interessant på flere leder.

Det er kunderne, der ikke er ambitiøse nok

Customers wanted

Det er ikke usædvanligt at skyde skylden på kunderne, når de ikke vil finde vej ind i butikken. Det er dog altid en meget kortsigtet strategi.  Når kunderne svigter, skal man først kigge i spejlet.  Der finder man normalt svaret!

Når afsætningen svigter, er det produktet og/eller markedsføringen, der er noget galt med – ikke kunderne.

Da Camillas produkt allerede er subsidieret af skattekroner og tilbydes til under markedspris, er det næppe markedsføringen, der skal hældes endnu flere skattekroner på. Man skal man nok kigge på selve produktet.  At antyde at kunderne er uambitiøse, når de ikke vil have ens produkt, er måske en anelse arrogant.

Personligt tror jeg, at udløbsdatoen for denne type koncepter er langt overskredet.

Én størrelse passer ikke til alle

One size

Små og mellemstore virksomheder ønsker tilsyneladende ikke at deltage i ”one size fits all” programmer. Til gengæld oplever jeg et stort behov for individuelle løsninger, der først og fremmest retter sig mod at få flere kunder – NU! Omsætning og likviditet er virksomhedernes dominerende udfordringer.

De færreste virksomheder tænder angiveligt på tilgang til ”de allerbedste rådgivere og investorer,” som Camilla øjensynligt har stående på stand-by i Californien.  Vi oplever, at  små og mellemstore virksomheder hellere vil have nogle gode kunder i nærheden af, hvor de driver deres virksomhed, og det er vel heller ikke det værste sted at starte.

At skulle helt til Californien for at hente omsætning og likviditet er helt irrelevant for langt de fleste små og mellemstore danske virksomheder.  Når en virksomhed endnu ikke har passeret væltepunktet (the tipping point) i Danmark, synes det hasarderet at de-fokusere sine ressourcer og satse på et ekstremt konkurrencepræget marked, der ligger 9 tidszoner væk.

Jeg skal ikke afvise, at der kan være et par helt specielle virksomheder, som ikke har noget marked i Europa og som derfor med fordel kunne flytte til USA. Jeg skal heller ikke afvise, at der kan være et par helt specielle virksomheder, som kan hente seed eller venture kapital i USA.

Men helt ærligt – er det ikke deres egen opgave at klare den sag?

Skal vi aktivere offentligt ansatte og gode skattekroner til sådanne projekter?

Erhvervspolitik er ikke socialpolitik for virksomheder

Socialpolitik

I Danmark lider vi efter min mening under den fejlopfattelse, at erhvervspolitik er socialpolitik for virksomheder.

Socialpolitik er hjælp til folk i nød. Arbejdsløshed, sygdom og andre sociale hændelser søger vi at afbøde via socialpolitiske indsatser. Opgaven er så hurtigt som muligt at få den enkelte person tilbage i egenforsørgelse, uden at den sociale hændelse i selv selv river tæppet væk under den enkelte eller dennes husstand.

Jeg tror, at vi alle i dette land grundlæggende bakker op om en aktiv og finmasket socialpolitik. Vi er ønsker ikke, at nogen skal flytte fra hus og hjem eller tigge på gaden som følge af uforudsete sociale hændelser.

At starte og drive egen virksomhed er ikke en social hændelse.

entrepreneur DK

At starte og drive egen virksomhed er et valg man træffer, og en levevej man vælger. At få succes med at starte og drive egen virksomhed er meget, meget vanskeligt. Vejen til succes kræver evner til at håndtere tusinder af udfordringer på de eksterne såvel som på de interne linjer. At lære at håndtere disse udfordringer, forudsete som uforudsete, er en del af ”uddannelsen”, man skal igennem for at få succes.

Vejen til succes omfatter også evnen til at hente hjælp hos andre, der kan skaffe adgang til kunder eller til viden, som man skal bruge for at komme videre.  Hvis ikke man selv er i stand til at finde disse ressourcer, er man heller ikke i stand til at drive sin virksomhed til succes.

At etablere offentligt støttede ordninger, der skal hjælpe virksomhedsejere med at løse opgaver, de ikke selv kan finde ud af, er efter min opfattelse misforstået barmhjertighed.

Rammevilkår – igen, igen

Erhvervspolitik er at skabe og udvikle gode rammevilkår for at drive virksomhed i Danmark. Gode rammevilkår, der kommer alle – og ikke kun nogle få – virksomheder  til gode.

Vi har efter min mening allerede nogle af verdens bedste rammevilkår, men de kan selvfølgelig blive endnu bedre.  Lavere selskabsskat, mindre kapitalkrav ved oprettelse af selskaber, lempelse af krav for indberetning af moms på handel med virksomheder indenfor EU, fjernelse af topskatten, arbejdsløshedsunderstøttelse til folk, der vil starte egen virksomhed, gearing af private investeringer med skattefinansierede midler, mulighed for fremføring af underskud, øget indsats for omskoling osv.  Der er nok at tage fat på.

Education

Indførelse af erhvervslære på alle uddannelsesinstitutioner vil også give mening. Når vi har valgt at basere vort samfund på en kapitalistisk markedsøkonomi, må vi også sikre at alle borgere forstår, hvad dette reelt indebærer. Alle må forstå, at penge i sidste ende kun kan komme fra en vare og/eller tjenesteydelse, som nogen vælger at købe med en fortjeneste til alle led i kæden. At udvikle, producere og sælge varer og tjenesteydelser på markedsvilkår er en del af grundlaget for værdiskabelsen i den private del af vores samfundsmodel.

De, der starter og driver en virksomhed, fortjener stor respekt. De, der starter og driver en dansk virksomhed, fortjener den allerstørste respekt. Hvor de vælger at drive deres virksomhed, og hvilke markeder de vælger at bearbejde, det skal vi andre ikke blande os i – med mindre vi bliver spurgt.

Læs også: Internettet har overflødiggjort offentlige tilskudsordninger til private virksomheder

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Læs mere