Det handler om respons (om DDM)

Marketing handler dybest set ikke om det, der kommunikeres, men om den effekt og respons man efterfølgende opnår.  Der er selvfølgelig en snæver sammenhæng mellem budskab og respons, men efter min opfattelse er alt for mange marketingtiltag indholdscentrerede, hvor de i stedet burde tage udgangspunkt i ønsket om respons og effekt.

Netop anvendelsen af Internettet som kommunikationsmedie giver modtageren mulighed for afgive øjeblikkelig respons (tavshed er altså også respons!).  Hvor der i den traditionelle off line markedsføring er tæt på vandtætte skodder mellem budskab og respons giver Digital Direct Marketing mulighed for at måle respons som aldrig før.  Man kan måle, hvor modtagerne viser interesse, hvor længe de opholder sig på et sted, hvor de kommer fra, hvilken vej de følger og om de udviser den adfærd, vi havde ønsket.

Når man kan måle responsen så detaljeret, åbner det mulighed for at arbejde langt mere efterspørgselsorienteret i sin markedsføring og finde veje til at møde den enkelte kundes behov.

Digital Direct Marketing ligger således i naturlig forlængelse af moderne afsætningsprincipper, hvor man fokusere mere på, hvad kunderne vil købe og mindre på, hvad virksomeden vil sælge.

Traditionel marketing har som udgangspunkt forudsat, at alle kunder er i markedet efter alting – altid og er således været meget udbudscentreret.

Digital Direct Marketing gør det muligt at arbejde snævert efterspørgselsorienteret.  Formålet med en DDM kampagne er således først og fremmest at identificere de kunder, der har et aktivt behov lige nu.  Subsidiært kan kampagnen opsamle information om kunden og kundens planer til brug for senere kampagner.

Populær sagt kan man påstå, at hvor traditionel marketing arbejder på at sælge noget til alle, giver DDM nu mulighed for at identificere dem, der vil købe.