Hvorfor erhvervslivet aldrig omfavner ny teknologi


Cloud teknologien giver kunderne rigtig mange fordele. Man slipper således fuldstændig for at skulle investere i og administrere sin egen interne IT infrastruktur.


I “synspunkt” 10. september i år i Berlingske Tidende undskylder IBM salgsdirektør Anders Feddersen, at IT branchen har skabt så stor hype omkring fænomenet “Cloud Computing” (software der kører via Internettet i stedet for på en lokal computer). I en undersøgelse foretaget af IBM, viser det sig nemlig, at kun ganske få danske virksomheder benytter cloud baserede løsninger. IT branchen har altså hypet’et en teknik, som kun ganske få har taget i brug.

Jeg mener ikke der er grund til at undskylde noget som helst. Vi er blot vidne til endnu et gennemløb af, hvordan ny teknologi trænger ind på markedet.

Allerede i 1962 introducerede den amerikanske professor Everett Rogers en teori, der forklarer, hvorfor ny teknologi kun langsomt bliver accepteret i markedet. Rogers forklarede, at markedet er opdelt i 5 segmenter: De innovative, de visionære,  det tidlige flertal, det sene flertal og efterslæberne. Det er kun de innovative og de visionære, der interesserer sig for ny teknologi og som kaster sig ud i det, inden det er fuldt tryktestet.  Disse to grupper udgør kun 15% af markedet. De resterende 85% er skeptiske og venter til andre har prøvet det først. De 85% er ikke interesseret i noget der er nyt, de er tværtimod skrækslagne. De skal altså lige kende nogen, der har prøvet det først.

Vi er med andre ord i den fase, hvor en del af IT branchen (cloud leverandørerne) skubber voldsomt på og trutter i den store marketingtrumpet. 15% af markedet er nysgerrige og lytter, mens 85% af markedet vender det døve øre til og venter på, at andre skal teste det af.

Malcolm Gladwell introducerede i 2000 begrebet ”væltepunktet” (the tipping point). Når man passerer væltepunktet (omkring 20% af markedet), vil efterspøgslen blive selvforstærkende og markedet vil hurtigt optage den nu-ikke-mere-så-nye teknologi. Forskellen mellem de 15% og de 20% er hvad Geoffrey Moore i 1999 døbte ”kløften” (the chasm). Ny teknologi skal altså forbi de 15% og have fat i yderligere 5% af markedet, før tingene begynder at rulle af sig selv. Jeg er overbevist om, at cloud kommer forbi væltepunktet, men nu må vi se.

Cloud teknologien giver kunderne rigtig mange fordele. Man slipper således fuldstændig for at skulle investere i og administrere sin egen interne IT infrastruktur. Man slipper for af skulle installere software og holde den opdateret. Cloud løsninger sælges typisk på abonnementsvilkår, og man slipper derfor også for at skulle foretage store investeringer for at komme i gang.

Cloud er ny teknologi og nye forretningsmodeller så det batter. Der er virkelig mange fordele for os brugere, men der er også nogle gedigne betænkeligheder.

I min egen virksomhed er vi storforbrugere af cloud baserede løsninger. Vi er spredt over 25 lokationer og åbner konstant nye kontorer. Med vores cloud baserede løsninger tager det knap 1 time at have hele IT infrastrukturen klar for et nyt kontor. Prisen for en ekstra arbejdsplads ligger under kr. 1.000 per år for hele molevitten (mail, kalender, intranet, fildeling, tidsregistrering og projektstyring). Hvad, der kan holde mig lidt vågen om natten, er sikkerhed og data. Hvad gør vi, hvis en af vore leverandører går ned (teknisk eller forretningsmæssigt)? Alle vore data ligge oppe i ”cloud’en”. Vi kan godt køre videre med enkelte udfald, men det vil godt nok blive besværligt.

Enhanced by Zemanta

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Læs mere