Strategi – igen, igen!

Børsen 1. april 2011: “Kun hver femte virksomhedsleder tror, at virksomheden har en vinderstrategi “.

Artiklen, der indeholder ovennævnte udsagn, bygger på en undersøgelse  foretaget af konsulentfirmaet Booz & Company. Churchill sagde engang, at man kun bør have tillid til statistik, som man selv har lavet. Ikke desto mindre svarer mine egne oplevelser ganske godt til hvad Booz og Company også er nået frem til.

Booz & Company opererer med begrebet ”coherence premium”, der indtræder, når der er overensstemmelse mellem en virksomheds strategi, færdigheder og produkter. Denne ”coherence premium” udløser en målrettet energi, der kan sikre virksomheden helt ekstraordinære gode resultater.

Som management konsulent kommer man vidt omkring og oplever mange forskellige måder at gribe virksomhedsledelse an på.  Man støder også på rigtig mange interessante måder at definere og eksekvere strategi på.

Den oftest forekommende udfordring er, når virksomheden helt mangler et strategisk ordforåd. Man har simpelthen ikke defineret indholdet i de begreber, man anvender i sin formulering af hvorfor virksomheden overhovedet eksisterer, hvilke værdier man ønsker at skabe for sine kunder, hvor virksomheden skal hen, hvilke kompetencer det kræver og på hvilket værdigrundlag, det skal foregå.  Uden et strategisk ordforråd kan man ikke kommunikere sin strategi.  Hverken til sine kunder, sine ejere, sine medarbejdere eller til andre som virksomheden er afhængig af.  Man har nok nogle fine ord og budskaber, men det giver bare ikke mening for de, som ikke har været med til at formulere dem.

Når det strategiske ordforråd er på plads, er det muligt definere og kommunikere sin strategi, men der er stadig ikke garanti for at strategien så også kan eksekveres.  Hvor tit har man ikke set en strategi, der indeholder et vision om at blive en ledende spiller på et givet marked.  Kun meget sjældent er der en sammenhæng mellem virksomhedens nuværende position, dens produkter og dens kompetencer, der gør det blot nogenlunde sandsynligt at den ledende position kan nås.

Og hvad kan man så gøre ved det?

Faktisk findes der et meget enkelt værktøj til at tage et røntgenbillede af virksomhedens strategi, dens produkter og de kompetencer virksomheder besidder.  Værktøjet hedder ValuePerform og er udviklet af det danske softwarehus ValueMaker.  På mindre end en uge, kan man både tage og fremkalde røntgenbilledet med ValuePerform.


Jeg kan med 99% sandsynlighed love enhver virksomhedsleder, der lader sig røntgenfotografere, at der på billedet vil optræde adskillige overraskelser, der med en megen beskeden indsats kan behandles.  Hermed frigøres der rigtig megen energi og skabes den ”coherence premium”, der sikrer virksomheden helt ekstraordinære gode resultater.

Skriv et svar

Dette site bruger Akismet til at reducere spam.