På de sociale medier får du mere af det du kommenterer


Er du typen der farer ned i kommentarfeltet for at udtrykke dit mishag over et opslag på de sociale medier, så bør du måske lige vende skråen. Du hjælper nemlig den, du er uenig med.


De sociale medier lever af at sælge annoncer, der skal påvirke os til at købe noget (kommercielle) eller gøre noget (politiske). Et helt afgørende element i at få solgt så mange annoncer så dyrt som muligt er at få os til at bruge mest mulig tid på det sociale medium. Derfor holder deres algoritmer meget nøje øje med, hvad der fanger vores interesse og skubber herefter mere af den type indhold ind i vores feed.

Hvis du kommenterer på et opslag, fortæller du det sociale medium, at emnet er interessant, og at du gerne vil bruge tid på det. Den adfærd fanger algoritmen, sender opslaget ud til flere og husker din interesse. Fremover får du mere af samme slags. Du har jo lige dokumenteret, at du gerne vil bruge din tid på det. At stjæle og bruge din tid og opmærksomhed er nogle af de sociale mediers vigtigste opgaver.

LinkedIn

LinkedIn logo

På LinkedIn forekommer det ofte, at en kommentar ytrer at et opslag ikke hører hjemme her, men burde være bragt på Facebook eller Twitter.

Ud over at det er noget vås, så er det også ret uintelligent.

Hvem bestemmer hvad der skal slås op på et socialt medium? Det gør brugerne naturligvis. At udnævne sig selv til indholdspoliti er en anelse opulent grænsende til det selvhøjtidelige.

Det uintelligente består i at give et opslag, man ikke bryder sig om, opmærksomhed. Jeg kan forstå, at man er uenig i et synspunkt som man gerne vil diskutere. Men at hjælpe et opslag, man mener ikke burde være foretaget, med yderligere udbredelse er vel næppe særlig smart?

Hvis et opslag generer dig så voldsomt, at du ikke evner at ignorere det og scrolle videre, så kan du benytte de tre små prikker i højre hjørne.

I opslaget herover har min gode ven Christian Frost kommenteret på et opslag om Mette Frederiksen, som han vist ikke er så begejstret for. Ved at trykke på de tre små prikker får jeg nu en række muligheder.

Jeg kan unfollow Christian Frost, men det vil jeg ikke, for han poster nogle super gode og sjove bilanmeldelser på video, som jeg gerne vil se.

Jeg kan mute de to øvrige personer, som postede og delte opslaget. Det gør jeg af og til, men ikke i dette tilfælde.

Eller jeg kan vælge “I don’t want to see this”, hvorved jeg igen får en række valgmuligheder.

Jeg valgte den første mulighed for på den måde at fortælle LinkedIn, at jeg ikke er interesseret i opslag om Mette Frederiksen. Jeg læser andre medier, hvor jeg får mit behov for meninger om landets statsminister dækket fint af.

Få dig et relevant feed

Der er mange optioner knyttet til de tre små prikker. Ved at investere lidt tid i at fortælle LinkedIns algoritme om dine præferencer, så kan du øge relevansen og kvaliteten i dit såkaldte home feed.

Jeg har 30.000 connections på LinkedIn, og gudskelov er det kun de færreste der poster noget. Blandt dem, der gør, er der meget støj. Jeg bruger derfor af og til lidt tid på at træne LinkedIns algoritme, og det har hjulpet gevaldigt på kvaliteten af det, der dukker op.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Læs mere