Going Global on a Shoestring


Hvordan laver man forretninger ude i verden, når grænser lukker, luftfartsselskaber holder op med at flyve, globale forsyningskæder bryder sammen, økonomien falder som en sten, og man er nødt til at bære en ansigtsmaske, når man går ud?


Det glæder mig at kunne annoncere, at min næste bog, Going Global on a Shoestring, bliver udgivet den 1. september 2020 som trykt bog, som e-bog og til Kindle. Du kan forudbestille til Kindle nu. Føj din e-mail til denne liste, og jeg vil give dig besked, når den trykte version er klar til forudbestilling. Lydbogen kommer senere.

Jeg har skrevet bogen for at bistå små B2B-softwarevirksomheder (med en stab på mellem 20 og 200 personer – sådan cirka) med at finde måder at justere og få deres forretningsmodel til at fungere på internationale markeder. Fordi succes på de internationale markeder er vejen til vækst, velstand og velfærd.

Så kom Coronaen

I marts 2020, hvor jeg var godt i gang med manuskriptet, blev vi pludseligt ramt af en pandemi. Vi har haft pandemier før, men en sammenlignelig af slagsen, som den spanske influenza, fandt sted for mere end hundrede år siden. Svineinfluenzaen, der startede i Nordamerika i 2009, syntes ikke at være målestokken.

Hvordan gør man forretninger ude i verden, når grænser lukker, luftfartsselskaber holder op med at flyve, globale forsyningskæder bryder sammen, økonomien falder som en sten, og man er nødt til at bære en ansigtsmaske, når man går ud?

Visse aktiviteter er midlertidigt blevet vanskelig- eller umuliggjort, mens andre er blevet meget nemmere. I kapitlet, der beskriver det virtuelle forretningsscenarie, forklarer jeg, hvordan Covid-19-pandemien kan have flyttet grænserne til din fordel. Pludselig kan du opnå meget mere uden at skulle møde mennesker personligt. Nogle grænser er flyttet permanent, mens andre svinger tilbage, når vi har virussen bag os.

Recessionen forårsaget af Covid-19 vil ikke vare evigt, og den vil ikke fundamentalt ændre, hvordan vi driver forretning i softwarebranchen, men det kan have en indvirkning her og der. Jeg henviser til Covid-19 nu og da, men Going Global on a Shoestring er ikke en bog om, hvordan man kan overvinde eller drage fordel af en pandemi. En bog om det emne ville bestemt være relevant, men også hurtig blive uaktuel. Den ville også være svær at skrive, fordi Covid-19-pandemien påvirker virksomhederne meget forskelligt.

Small is beautiful

Jeg er fra Danmark. Vi er et lille land med lidt over fem millioner mennesker. Vi taler dansk, men de fleste af os taler også et rimeligt engelsk, og nogle af os taler endda tre eller flere sprog som tysk, fransk eller spansk.

Danmark repræsenterer mindre end 0,5 procent af den globale efterspørgsel efter nogetsomhelst. Det er sandsynligvis årsagen til, at de fleste danske softwarevirksomheder kommer ud på de udenlandske markeder meget tidligt i deres livscyklus og på et tidspunkt, hvor de fleste af dem kun har begrænset investeringskapacitet. De bliver tiltrukket af løftet om de 99,5 procent, som det globale marked lokker med, og der er faktisk mange steder, hvor de kan komme langt med engelsk, tysk, fransk og spansk som deres andet eller tredje sprog. Men de har brug for at finde billige hacks⁠ for at kunne vinde kunder og forretningspartnere.

De har behov for og er nødt til at gå globalt på et lille budget.

Et godt eksempel er produkterne bag Microsofts Dynamics 365, hvor ERP-komponenterne stammer fra det danske firma, Navision. Du kan finde detaljerne om, hvordan det skete i min bog, Fra Damgaard til Microsoft.⁠

Selv om det er ekstremt attraktivt at få adgang til internationale markeder og vil multiplicere værdien af ​​ethvert softwarefirma, der lykkes med det, er det nok også det sværeste skridt, du kan tage. Ligeså svært som at få virksomheden i gang i første omgang. Især når du har et stramt budget.

I bogen deler jeg mine erfaringer, og hvad jeg mener er grundlæggende principper, der kan bruges af ethvert lille softwarefirma, der har et fantastisk produkt, men kun begrænsede midler. Min ambition har været at skrive håndbogen for, hvordan man kommer ind på udenlandske markeder uden at sætte alt over styr.

At kalde det en håndbog betyder ikke, at der findes en enkel og lineær metode, der vil føre til succes for alle overalt. En sådan metode findes desværre ikke. I stedet vil får du praktiske eksempler og jordnære diskussioner, der er relevante for emnet. Du kan snuppe og afprøve de ideer, som du finder passende for din forretning.

Det er med vilje, at jeg hovedsageligt bruger cases fra virksomheder, som du sandsynligvis ikke kender. Fordi heller ingen kender dig. Det er netop din udfordring. Hvordan får du en forretning op at køre på et nyt marked, når du er en fuldstændig ukendt og kun har begrænsede ressourcer til rådighed? Det er det spørgsmål, som min bog besvarer.