Jytte vender tilbage og slår hårdt ned på parnasset


Hvis du arbejder med forandringer, og hvem gør ikke det, så skal du læse denne bog i en rasende fart. For lige om lidt vil tæppet blive flået væk under dine fine begreber og principper. Sandsynligheden for, at de, hvis adfærd du skal ændre, har læst bogen, vil nemlig være stor, og så er du på spanden. Spørg bare Randers Kommune.


Jytte vender tilbage, opfølgeren til Jytte fra marketing er desværre gået for i dag, leverer en nådesløs gennemgang af det regime af floskler og principper, som stort set alle organisationer, offentlige som private, smider rundt med i deres forsøg på at ændre verden. Og at ændre verden er i denne sammenhæng blot, at få de nuværende kunder til at købe mere, at få nye kunder til at købe noget i det hele taget, at få medarbejderne til at komme op med flere gode ideer, at få sygefraværet ned, at få produktiviteten op, at få forbedret samarbejdet, at få øget overskuddet, at få fusionen til at lykkes, at få flere nye borgere til kommunen, at få IT-systemet implementeret til tiden og indenfor budgettet. Du kan nu sikkert selv tilføje eksempler til listen. Stort set alt, hvad vi beskæftiger os med, indebærer konstante forandringer, som vi enten selv skal initiere, eller som vi skal føre ud i livet. Vi elsker forbedringer, og det kræver, at vi kan gennemføre og leve med forandringer.

Når så få af de forandringsprojekter, vi sætter i søen, indfrier vores forventninger, skyldes det, at vi griber det forkert an. Jytte-bøgerne forklarer hvorfor og fortæller os også, hvad vi skal gøre i stedet.

Op på den store klinge

I min anmeldelse af den første Jyttebog, som jeg roste meget, var jeg lidt ude efter ambitionsniveauet. Den handlede om at få flere til at vaske hænder og til at aktivere deres pensionsordning. Det med håndhygiejnen er så i mellemtiden gået hen og blevet et vigtig søm i redningsplanken til menneskeheden. Der kan man bare se. Lidt heldigt, kan man sige, og det vil Morten Münster helt sikkert give mig ret i (læse mere nedenfor).

Med Jytte vender tilbage er kæden lagt op på den helt store klinge. Nu gælder det om at få fusioner til at lykkes, at ændre virksomhedskulturer og få store IT-projekter sikkert i drift. Se, det er alvorlige sager, men Jytte viser sig at have formatet og kan stå distancen.

Er du resultatorienteret? Det var ikke så godt!

Lad mig starte bagerst i bogen, hvor Jytte hiver en af mine egne kæpheste frem.

Du kan ikke bruge resultater til at afgøre om en proces eller en strategi er god eller ej.

Læs gerne sætningen en gang til. Hvis du tilhører dem, der mener, at det er resultaterne, der tæller, så skal der nu sluges et par kameler.

Vi er tilbøjelige til at konkludere, at en virksomhed, der har gode resultater, også må have fremragende ledere, skarpe strategier, solide værdier og dygtige medarbejder. Hvis vi derfor studerer virsomheder, der har gode resultater, og kopierer deres adfærd, så får vi også succes.

Virksomheder, der går dårligt, har så til gengæld dårlig ledelse, håbløse strategier, tvivlsomme værdier og middelmådige medarbejdere.

Kunne gode resultater også være forbundet med svineheld? Kunne dårlige resultater være forbundet med hændelige uheld?

Vi ved at gode resulater fra tid til anden er forbundet med svindel. Det er ikke den type situationer, Jytte er efter. Vi ved også, at hvis du havde lanceret et nyt produkt to måneder før finanskrisen brød ud, så ville du efterfølgende med stor sandsynlighed falde ned i et sort hul, som ingen havde set komme. På trods af at den slags sorte huller optræder med jævne og harmoniske mellemrum.

“…. held, timing og rene tilfældigheder spiller en langt større rolle, end vi har lyst til at indrømme over for os selv. Især når vi lykkes med noget.”

Morten Münster, Jytte vender tilbage (loc 4059).

Morten Münster tager fat i en af mine ynglingsbøger, nemlig Phil Rosenzweigs The Halo Effect. I den bog leverer Rosenzweig en skarpladt torpedo i vandlinjen på myten om den dygtige ledelse og på hele konceptet omkring, at virksomheder, der viser enestående resultater, også har andre fælles træk, som kan efterlignes. Jeg skal ikke afsløre plottet, men når du har læst Jytte vender tilbage, er jeg sikker på, at du aldrig mere vil mene, at vi skal tage ved lære af de succesfulde virksomheder. Hint 1: Succes kan ikke koges ned til den vigtigste faktor eller de tre vigtigste forhold. Hint 2: Succes varer aldrig ved.

Selv om vi elsker at efterrationalisere, så er der i den virkelige verden desværre ikke nogen klar og entydig sammenhæng mellem det, vi gør og, de resulater vi opnår. Det, du mener virker for dig, vil måske ikke virke for mig. Det, der ikke virker for mig, kan måske godt virke for dig. Det afgøres af omstændighederne.

“..når vi siger, at vi skal lære af vores fejl, menes der næsten altid, at vi skal lære af vores resultater. Og denne grundlæggende fejl forurener ikke kun den læring, vi uddrager af vores egne beslutninger. Den skaber også et læringsmæssigt problem, når vi forsøger at lære af andres beslutninger.”

Morten Münster, Jytte vender tilbage (loc 4174).

Glem de store forkromede planer

Der er ikke noget i vejen med at have store ambitioner, men de store planer har det med at mislykkes. Det er bedre at have mange små planer end én stor. Gå efter hundrede successive justeringer, der hver giver en forbedring på 1%.

Hvis bare halvdelen af dem fungerer er din samlede forbedring på 61%. Skulle de alle lykkes er forbedringen 165%.

Det lyder måske meget teoretisk, men som det gælder for hele bogen, så forklarer Morten Münster, hvordan det skal gøres. Forklaringer, der bygges på research og sund fornuft, og som formuleres, så vi alle kan følge med. I tilgift får vi også beskrevet, hvornår et princip gælder, og hvornår det ikke gør. Således får 10.000 timers-reglen en tiltrængt tur i manegen. Hvis du spiller guitar, så vil 10.000 timers øvelse helt sikkert gøre dig markant bedre. Vil 10.000 timers ledelse gøre dig til en bedre leder fremover? Spoiler: Desværre nej. Der skal noget andet til.

Hvem skal læse Jytte vender tilbage?

Angiveligt (Børsen 28. august i år) har Jytte fra marketing solgt over 80.000 eksemplarer. I Danmark. I bogen antydes det, at tallet er 100.000, men uanset hvad, så er det intet mindre end et lille mirakel.

Lad os dele befolkningen op i to grupper: Gruppe 1 er dem, der skal igangsætte forandringerne, og gruppe 2 er dem, der skal føre dem ud i livet. Jeg gætter på, at en langt større procentdel af gruppe 2 end af gruppe 1 har læst den første Jytte-bog. Mit gæt er også baseret på lidt uvidenskabelig evidens. Jeg har nemlig spurgt en hel del af dem, jeg omgås, om de har læst bogen, og hvad de fik ud af den. Der er flest læsere blandt fodsoldaterne.

Vi skal nu have alle i gruppe 2 (det er fodsoldaterne) til at læse bogen først, for så kan gruppe 1 ikke længere løbe om hjørner med os. Så gennemskuer vi lige på stedet, når vi udsættes for storhedsvanvid, overoptimisme og krav om et nyt mindset.

Heldigvis har Morten Münster en eminent skrivestil, en herlig humoristisk sans og en enestående evne til at få afsløret kejserens nye klæder. Jytte vender tilbage er en fantastisk velskrevet bog, der underholder, inspirerer og overrasker fra start til slut. Han bliver næppe inviteret til at holde foredrag i Randers Kommune, og det må han så leve med.

Til gengæld kunne han godt ligge på natbordet i alle danske hjem (udenfor Randers Kommune). Jeg vil gå så langt som til at mene, at det kunne medvirke til at gøre Danmark til et bedre sted at leve. Og det er faktisk ikke så ringe i forvejen. Måske fordi vi netop har sådan nogen som Morten Münster?

Jytte vender tilbage

Titel: Jytte vender tilbage. Den umoderne guide til at skabe forandringer imod alle odds.

Forfatter: Morten Münster

Udgivelsesdato: 1. September 2020

Antal sider: 352

2 kommentarer til “Jytte vender tilbage og slår hårdt ned på parnasset

  1. Pingback: Jytte fra marketing er desværre smuttet for i dag. | Ord skaber følelser - følelser styrer adfærd

  2. Pingback: Fremtidssans - ny verden, nye regler, manual til fremtiden | Ord -> følelser -> adfærd

Skriv et svar

Dette site bruger Akismet til at reducere spam.