Steve Jobs: The Exclusive Biography


Det var kun Steve Jobs, der fik succes med at være Steve Jobs. Alle andre er bedre tjent med at forblive dem, de nu engang er.


En anmeldelse af Walter Isaacsons Steve Jobs: The Exclusive Biography på dette tidspunkt (marts 2019) svarer vel til at komme ret meget for sent til en middagsaftale. Men da den udkom i oktober 2011, var der så meget Steve Jobs i medierne, at jeg ofte fik en lettere kvalme ved endnu et citat, artikel eller bog. Og så kom jeg til at læse Karen Blumenthals Steve Jobs: The Man Who Thought Different: A Biography (februar 2012), der, på trods af sine kun 321 sider, var overfladisk og ligegyldig. Herefter var jeg Steve Jobs mæt.

Det var læsningen af John Carreyrous eminente bog Bad Blood: Secrets and Lies in a Silicon Valley Startup (maj 2018), der bragte mig i forbindelse med Walter Isaacsons Steve Jobs biografi. Hovedpersonen i Bad Blood, Elizabeth Holmes, læste Walter Isaacsons bog, mens hun opbyggede sit eget firma, Theranos, og efterlignede Steve Jobs adfærd. Det kom der bestemt ikke noget godt ud af. Hvordan kunne nogen, der forsøgte at efterligne Steve Jobs, på 15 år brænde over en milliard dollars af og efterlade et stort hul i jorden? Var det Jobs, der var svær eller ikke værd at efterligne, eller var der en anden forklaring? Læs Bad Blood, og træf dine egne konklusioner. Det er hårrejsende læsning, der vil gøre dig lidt klogere på verden.

En velskrevet bog om IT-industriens udvikling

Walter Isaacsons biografi er både godt researchet og velskrevet. En fornøjelse at læse. Den fortæller om Steve Jobs på godt og ondt, men den fortæller også historien om udviklingen i IT-industrien fra slutningen af 1970’erne og frem til i dag. En udvikling som Steve Jobs og Apple i den grad både prægede og var påvirket af.

Jeg har selv været i IT-industrien siden januar 1980, og det er nok beskrivelsen af dens udvikling og de mange omvæltninger, som set med mine øjne er det mest interessante. Det er for en del af periodens vedkommende den samme udvikling, som ligger til grund for min egen biografi om Damgaard Data og Navision Software

Den store ambition

Jeg undrer mig over, at så mange iværksættere har Steve Jobs som forbillede, for ifølge bogen var beundringen ikke gengældt. Steve Jobs ambition var at bygge et langtidsholdbart verdensfirma, og han havde kun foragt til overs for investorer og andre forretningsfolk, der alene spekulerede i virksomhedssalg og børsnoteringer. 

Rigdom var aldrig Steve Jobs pejlemærke.

Han havde heller ikke noget til overs for at sende halvfærdige og uambitøse produkter på markedet. Minimum Viable Product var ikke et koncept, som Apple forfulgte, men efter successen med Apple II kan man heller ikke længere kalde firmaet for et startup. Macintosh, iMac, MacBook, iPod, iPhone, iPad og alle de andre produkter, vi kender i dag, blev udviklet og markedsført efter at Apple var blevet et verdenskendt brand, og Steve Jobs lå på samme kendskabsgrad, som Lady Gaga nyder i dag.

Bogen beretter i detaljer om perioden, hvor Jobs starter og driver computerfirmaet Next. Det var ikke nogen succes. Havde Apple ikke kaldt ham tilbage, ville hans eftermæle givetvis have set noget anderledes ud.

På mange punkter viser bogen, hvor tilfældig forretningssucces er. Ingen kan påstå, at Steve Jobs ikke var ambitiøs, initiativrig, energisk og hårdtarbejdende. Men hans succes skyldes også en perfekt timing, som ingen kunne forudse. Det er ikke at sammenligne med lottoheld, og jo oftere man prøver, jo større er sandsynlighed for at få et hit. Kigger man på hele hans karriere, så var der mange svipsere imellem.

Du kan ikke efterligne Steve Jobs

Det er vel OK, at amatørmusikere har The Beatles som forbilleder, men hvis man virkelig ønsker at lyde som The Beatles, så kræver det dagligt hårdt arbejde i en lang periode. Hvis man ønsker at påvirke musikken og ungdomskulturen, som The Beatles gjorde, så er det ikke nok at kopiere deres musik. Helt præcis hvad der så skal til, har ingen endnu fundet opskriften på.

Når nogen kan have Steve Jobs som forbillede, må det være fordi, de gerne vil opnå samme forretningsmæssige succes. Det kan næppe være fordi, de ønsker at kopiere hans adfærd. Hvis du læser bogen, må du konkludere, at det simpelthen ikke kan lade sig gøre. Han var så speciel og arbejdede så ustruktureret, at det ikke kan kopieres. Selvom han havde et langsigtet perspektiv, var hans adfærd situationsbestemt, impulsiv og lunefuld. Med de positive briller, kan man kalde hans ledelelseform for værdibaseret og kompromisløs, men er det værd at efterligne uanset hvilke værdier, det drejer sig om, og findes der ikke mange eksempler på, at kompromisløshed også kan føre til fiasko?

Og hvad så?

Efter at have læst 565 sider om Steve Jobs og hans rejse fra vugge til grav føler jeg mig lidt tom indvendigt. Hvad skal man overhovedet mene om den fortælling? Kan man lære noget af den?

Jeg skriver disse ord i programmet Apple Pages på min Mac Mini, der er koblet til en 27 tommers Apple Thunderbolt skærm udstyret med et Magic Keyboard og en Magic Mouse. I morgen er jeg på café og skriver videre på min MacBook Pro. Sandsynligheden for, at der også bliver skrevet et par afsnit på min iPad, er rimelig stor. Siden april 2009 har jeg været en meget loyal Applekunde, og i vores lille hustand har vi nu udelukkende Appleudstyr.

At nogen af de fikse Apple-apparater skulle have ændret mit liv, vil jeg nu ikke påstå. Der er mange i min omgangskreds, der ikke ejer et eneste Apple-apparat, og de klarer sig flot endda. Apple har i nogle sammenhænge skubbet til udviklingen af informationsteknologi og til måden, hvorpå vi bruger musik, men på andre områder er de haltet bagefter (Apple Music). Verden havde næppe været meget anderledes uden Apple. Andre produkter vill have løst opgaverne.

At bygge et firma som Apple er ikke nogen enhver gør eller kan gøre. At Steve Jobs ryger ud i en periode og kommer ind igen er også højst usædvanligt. Derfor er biografien berettiget, og da den er grundigt researchet og godt skrevet, er det også underholdende læsning. Men jeg tror ikke nogen kan kopiere noget af det, der skete, den måde hvorpå Jobs opererede eller den adfærd som han udviste. Hans adfærd var tæt knyttet til de situationer, der opstod, og den tid han levede i. Det var kun Steve Jobs, der fik succes med at være Steve Jobs. Alle andre er bedre tjent med at forblive dem, de nu engang er.

Steve Jobs: The Exclusive Biography

Titel: Steve Jobs: The Exclusive Biography
Antal sider: 565
Forfattere: Walter Isaacson
Forlag: Simon & Schuster
Udgivelsesdato: 24. oktober 2011
Priser: $6,81 som ebog eller $14,79 som gammeldags papirbog.
Anbefaling: Kan varmt anbefales til alle med interesse for erhvervshistorie.
Anmeldelser: Bogen har fået tusindvis af gode læseranmeldelser.

En kommentar til “Steve Jobs: The Exclusive Biography

  1. Pingback: Loven om innovationers udbredelse

Skriv et svar

Dette site bruger Akismet til at reducere spam.