Digitale Guldkorn fra Kaffebaren Blichfeldts Bønner


Kaffebaren Blichfeldts Bønner i Hillerød

I år skriver jeg en serie artikler, der baserer sig på interviews med en række spændende mennesker i IT-branchen. Interviewene foregår på Kaffebaren Blichfeldts Bønner på Slotsgade i Hillerød. Det er uformelle samtaler først på mandagen, hvor byen ryster weekenden af sig, cappucinomaskinen pruster, de hjemmebagte boller snurrer i ovnen og de tidlige stamgæster har fundet deres vante pladser.

Kaffebaren Blichfeldts Bønner er en lille skæv oase på gågaden i Hillerød. Indrettet i et gammelt ramponeret lokale med et møblement, der er et skønt sammensurium af meget folkelige stilarter, har indehaveren Marina Blichfeldt fået skabt en uformel og afslappet ramme, der har truffet en nerve i lokalbefolkningen. Stedet er ikke uden grund utroligt populært. Den meget personlige service, som Marina og hendes stab hælder oveni de særegne omgivelser, er nu nok hovedingrediensen i den succesfulde opskrift.

Salget som profession i 2019

Det første interview er med Anders Hjort fra Huthwaite International, der er organisationen bag S.P.I.N. selling frameworket. Neil Rackham udgav bogen SPIN Selling i 1988, og den metode, som bogen beskriver, blev ret hurtigt udbredt blandt virksomheder, hvor salgsaktiviten spillede hovedrollen i afsætningsbestræbelserne. Jeg blev bekendt med SPIN i 1990 og har benyttet konceptet siden. Men SPIN er jo opfundet inden vi fik internettet, så holder konceptet fortsat? Det er på den baggrund, at jeg har inviteret Anders på Kaffebaren. Vi snakker om salget som profession, og hvordan status ser ud i dag, hvor internettet og de sociale medier har forbedret kundernes muligheder for selv at søge indsigt. Vi diskuterer hvordan IT-teknologien påvirker virksomhedernes afsætningsproces, og hvilken rolle salget spiller, når termer som social selling, content marketing, sales development og customer success suser rundt i æteren.

Den Luddovne Bogholder

Frederik Sandgrav

Den Luddovne Bogholder Frederik Sandgrav lægger også vejen forbi og fortæller om sit gennembrud på LinkedIn som den digitale regnskabsekspert, om sin virksomhed Sandgrav Solutions, sine ambitioner og sine udfordringer. Innovationen omkring processeren i og omkring virksomhedernes økonomifuktioner er accellereret kraftigt de senere år, og da mange virksomheder alligevel skal flytte fra de udtjente in-house programmer til moderne cloud-baserede løsninger, er der opbrud i markedet. Samtidigt har flere fået øjnene op for, at økonomi- og regnskab ikke i sig selv er en værdiskabende aktiviteter og derfor gerne vil outsource opgaverne. Frederiks forretningkoncept er at køre og samtidigt optimere kundernes økonomifunktion. Hans mål er ikke blot at gøre arbejdet nemmere, hurtigere og billigere, men også gøre det enklere for alle andre i virksomheden at udføre deres omgang med de betroede midler.

Mennesker, organisation og ledelse

Bo Steffan Nielsson

Vi skal også snakke om mennesker og organisation, og til konversation over de temaer har jeg inviteret ledelsesguruen og IT-nørden Bo Nielsson til at lægge vejen forbi. Bo var arkitekten bag implementeringen af den lærende organisation i Danmark i midten af 1990’erne. Som nyslået direktør for kultur og adfærd i IT-firmaet Damgaard Data designede Bo i 1994 programmet Lær-at-lære. Her blev 450 medarbejdere over en treårig periode trukket igennem et 11-dages personligt udviklingsforløb, der skulle få dem til at tro mere på sig selv og arbejde bedre sammen med andre. Formålet var at skabe en organisation, der kunne vokse og manøvrere hurtigt i en IT-branche, der var præget af en hæsblæsende ændringstakt, uden at der skulle opbygges tunge mellemlederlag og bureaukratiske procedurer. Det var et banebrydende projekt, der er grundigt beskrevet i min bog Fra Damgaard til Microsoft. Bo har arbejdet videre med principperne og er i dag klar med et ajourført program, der kan hjælpe især ambitiøse og vækstpotentielle virksomheder med at få styr på ledelese, organisation og digital transformation.

Mennesker der vil ændre verden

God kaffe, hyggelige omgivelser og spændende samtaler.

Kender du en spændende person, der brænder for en sag og er på vej til at ændre verden, så må du gerne give mig et praj. Måske er der basis for en times konversation på Kaffebaren Blichfeldts Bønner. Det foregår altid mandag formiddag, tager en time, og der tales til min voice recorder i en uformel og afslappet atmosfære.

Om ikke andet så er kaffen altid god og bollerne super lækre.

Print Friendly, PDF & Email

About Hans Peter Bech

Hans Peter Bech er forfatter, økonom og erhvervsrådgiver. Han er en flittig blogger og er desuden forfatter til flere bøger, artikler, videoer og podcasts om international forretningsudvikling i software-industrien. Hans Peter afholder tillige workshops international forretningsudvikling i The TBK Academy®.
This entry was posted in Globalisering, Strategi and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.