Eventyret om Den Luddovne Bogholder fra Digitalien


Nogle vil kalde Frederik Sandgrav for en multinørd. Han er fascineret af både økonomi, regnskab og informationsteknologi. På det seneste også af markedsføring og ledelse. Og så er han doven, luddoven – og samtidigt super flittig. Det har vist sig at være en slagkraftig cocktail, som mange godt kunne lade sig inspirere af.

Frederik Sandgrav

Den korte historie er, at Frederik Sandgrav arbejdede 13 år som regnskabschef i en række virksomheder og på et revisionskontor, da han i juli 2011 besluttede sig for at gå selvstændig som regnskabschef på freelancebasis. Men kunderne udeblev. Almindeligt bogholderi var imidlertid noget, som mange havde brug for, og her var opgaverne nemmere at få fat i. Ved at melde sig ind på diverse jobportaler fik han nu ordrebogen fuld og kunne ansætte sin første medarbejder. Og så skete der ikke meget mere de følgende fem år.

Gennembruddet på LinkedIn

I starten af 2017 begyndte Frederik at skrive på LinkedIn om hvordan IT kan effektivisere opgaverne i regskabsafdelingen. Det gav mange reaktioner – og et par nye kunder. Men det var artiklen om den lille luddovne bogholder fra Digitalien, der åbnede for sluserne og fik kunderne til at vælte ind. Artiklen delte han på LinkedIn og mange af hans connections gav den et like samt kommenterede og delte den med deres netværk.

Den gik viralt, som det hedder i fagsproget.

Budskabet i artiklen var rørende simpelt:

“Brug IT til at effektivisere bogholderiet, så skal du ikke betale så meget for det. Heller ikke når du outsourcer det til en bogholder som mig.”

Men i stedet for at forblive på floskelplanet, så tilbød Frederik konkrete løsninger, som han havde sat sig ind i og vidste hvordan virkede. Nu fik han ikke kun henvendelser fra de små virksomheder, som gerne ville af med regnskabsopgaven, men også fra større virksomheder, som gerne ville gøre tingende smartere (og billigere). Frederik fik blod på tanden og jagtede nye IT-løsninger, der kunne trække endnu flere arbejdstimer ud af ligningen. I dag er Frederik Sandgrav alias Den Luddovne Bogholder et velkendt brand, hvis værdibudskab er en knivskarp version af “work smarter, not harder.”

Digital transformation i øjenhøjde

På konferencen Fremtidens Regnskab i 2017 stod Frederik Sandgrav på scenen i den Sorte Diamant og fortalte de 1.000 tilhørere, at han er Batman. Alle ved, at Batman er et almindeligt menneske. Måske lidt mere muskuløs end de fleste, men hans evne til at løse helt umulige opgaver skyldes først og fremmest hans superfede udstyr. Det er Batmobilen og alt det andet hightech-grej, der gør Batman til den ultimative problemknuser. I virkeligheden er teknologierne bag Batman’s grej til rådighed for alle, de bruger dem bare ikke.

Frederik har også været heldig. De seneste 5 år er der kommet mange nye løsninger på markedet, som netop retter sig mod optimering af abejdsprocesserne i virksomhedernes økonomihåndtering. Som IT-nørd er Fredrik altid blandt de første til at teste løsningerne og afprøve deres anvendelighed.

“Nye IT-løsninger er aldrig perfekte, og det skræmmer mange væk,” påpeger Fredrik Sandgrav, “men det er jo ikke det samme som, at det ikke virker og ikke tilfører værdi. Ved at være med fra starten kan man høste gevinsterne tidligt og være langt på læringskurven, når flertallet kommer med.”

“Digital tranformation” er IT-branchens udtryk for anvendelse af teknologi til optimering af forretningsprocesser. Det pakkes ind i mange floromvundne floksler og har ikke fundet gehør hos kunderne. Det har til gengæld Frederik Sandgravs forslag til konkrete løsninger på velkendte problemer:

“Tag det manuelle arbejde ud af økonomiarbejdet og brug krudtet på noget andet. Her er de produkter, du skal bruge.”


Måske er Frederik Sandgravs troværdighed også underbygget af, at han ikke lever af at sælge softwareløsningerne, men kun af at bruge dem. På den måde deler han gevinsten med sine kunder.

Den luddovne bogholder er super ambitiøs

“Eksplosionen i cloud-baserede SaaS-løsninger til økonomiopgaver er en bølge, der øger efterspørgslen efter det, vi kan,” understreger Frederik Sandgrav. “Kunderne har lært, at individuelle tilpasninger af deres økonomisystemer er den sikreste vej til helvede. De ønsker standardprodukter, som kan opsættes til deres individuelle behov, kræver færre medarbejdere eller helt kan outsorces.”

Kombinationen af rådgivning og udførelse har ramt plet i markedet. Opskriften på at gøre tingene bedre og billigere er nem at forstå, men kræver Frederik Sandgravs indsigt at levere. Han er overbevist om, at der ligger et gigantisk uindfriet optimeringspotentiale i dansk erhvervsliv. Hvis det skal indfries, må han være tilstede overalt i Danmark

“Kringlede og arbejdskrævende processer bliver jo ikke hverken bedre eller billigere af at blive outsorced,” fremhæver Frederik Sandgrav. “og outsorcing til lavtlønslande er ikke et alternativ for det store flertal af danske virksomheder. Derfor skal vi altid først blive enige med kunden om, hvordan huset skal se ud, inden vi bygger det. Den rådgivning kræver en tværfaglig indsigt og tilstedeværelse.”

Til at udbygge sin virksomhed er Frederik Sandgrav derfor konstant på jagt efter personer, der interesserer sig for både økonomi og IT. Indtil videre er de fleste af hans medarbejdere kommet via netværket og uopfordrede ansøgninger, men hvis der skal yderligere bål under væksten, kan det blive aktuelt med en mere opsøgende rekrutteringsaktivitet.

“Min ambition er at gøre Sandgrav Solutions landsdækkende,” siger Frederik Sandgrav. “Hvor den operationelle del af vores forretning ikke kræver geografisk nærhed, så forholder det sig anderleds med rådgivningen. Her fungerer det bedst, når vi sidder ansigt til ansigt med kunderne og designer deres individuelle standardløsninger.”

Forretningsmodellen for den landsdækkende forretning er ikke hugget i sten, og forskellige muligheder er på tegnebrædtet.

”Jeg har lært, at en virksomheds effektivitet mere afhænger af medarbejderne end af organisationsdiagrammet,” konkluderer Frederik Sandgrav med et smil. ”Derfor er jeg mest stemt for at finde mine nye kolleger først. Herefter kan vi sammen finde den model, der motiverer den enkelte bedst.”

Print Friendly, PDF & Email

About Hans Peter Bech

Hans Peter Bech er forfatter, økonom og erhvervsrådgiver. Han er en flittig blogger og er desuden forfatter til flere bøger, artikler, videoer og podcasts om international forretningsudvikling i software-industrien. Hans Peter afholder tillige workshops international forretningsudvikling i The TBK Academy®.
This entry was posted in Fra Damgaard til Microsoft, Strategi and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.