Velkommen til Danmark, Amazon


Amazon er i kontakt med de danske forlag for at indgå aftaler om distribution af dansksprogede bøger. En sådan aftale har mit forlag indgået for længst, og vi er klar til at tage imod ehandelsgiganten i Danmark.


Jeg påstår ikke, at jeg savner Amazon på bogmarkedet i Danmark, men hvis de beslutter sig for at komme her også, kan jeg ligeså godt indstille mig på det. Heldigvis sælger jeg flest bøger udenfor Danmark, så det rammer nok heller ikke mit lille forlag så hårdt.

De store prisforskelle

Hvis du vil købe en bog som for eksempel Michelle Obamas Becoming, så koster den hos Amazon i Tyskland 154,- inklusive moms for den trykte udgave, mens den hos saxo.com og hos boghandlerne i Danmark koster 284,95. Den danske version kan fås for 249,95. Jeg købte den engelske udgave til Kindle for USD 18,74, hvilket svarer til 112 kroner.

Siden 2011 har vi haft fri prisdannelse på bøger i Danmark. Det har medført stærkt differentierede priser, hvor den smalle bog er blevet dyrere, mens bestsellerne gennemgående er blevet billigere. Der er ikke længere så mange gynger, der kan finansiere karrusellerne.

Fra det årlige Bogforum i Bellacenter

Bøger er dog fortsat dyrere i Danmark end i udlandet, og specielt når vi sammenligner med de store sprogområder, hvor styktallet traditionelt kunne forsvare lave dækningsgrader. Prisdannelsen på bøger er dog også præget af, at de marginale produktionsomkostninger er stærkt faldende. For en e-bog er de tæt på nul, men også trykkeomkostningerne er nu så langt nede, at de ikke spiller den store rolle. Når jeg sælger en bog på 250 sider er omkostningen til trykning kun 21 kroner for et enkelt eksemplar (print-on-demand).

Når faldet i produktionsomkostninger kun delvis er slået igennem på detailpriserne i Danmark, skyldes det, at udgifterne til lagerføring og distribution herunder ikke mindst i detailleddet er høje. Det bunder også i de særlige konkurrenceforhold forlagene imellem, hvor ingen har haft interesse i at benytte prisen som konkurrenceparameter. Nok er trykning og forsendelse blevet billigere, men de øvrige poster på udgivelsesbudgettet er ikke. Omkostninger til udvælgelse, redaktion, korrektur og markedsføring er vel nærmere stigende.

Amazon vil med et indtog i Danmark først gøre to ting:

  • De vil sikre, at danske bøger kan leveres til deres Kindle-format
  • De vil presse forlagenes og tage boghandlernes avancer

e-bøger

Når e-bøger ikke har så godt fat i det danske marked, skyldes det ikke kun en affektion for den trykte bog. Det skyldes også, at vi ikke har et bredt accepteret e-format. Når Amazon rykker ind, vil de forsøge at gøre mobi-formatet, der passer til deres Kindle-læser, til standarden. Og det vil de også lykkes med.

Om de dermed også lykkes med at flytte nogle flere over på e-formatet vil vise sig, men jeg tror det.

Avancepressen

Amazons ambition er at blive forbrugernes foretrukne forretning. Til det formål spiller de på fire parametre:

  • Lave priser
  • Stort sortiment
  • Hurtig levering
  • Emminent kundeservice

Det er bestemt ikke rocket science, men at gøre det i den skala, som Amazon formår, kræver enorme ambitioner, kæmpe investeringer, digitale kompetencer, godt købmandskab og ledelse. Alt det har Amazon, og det tager de med sig ind i Danmark.

Hvilken prisstrategi Amazon vil vælge for det danske bogmarked ved jeg ikke, men hvis man skeler til udlandet, kan man gøre sig et par tanker.

På bøger til Kindle kører Amazon en politik, hvor forlaget får 70% af udsalgsprisen, når den (eks. moms) er under 10 US dollars. Sætter du prisen højere falder din avance til 35%! På trykte bøger kan prisen sættes frit og forlaget får 60%. De nævnte vilkår gælder for udgivelse via Kindle Direct Publishing, som jeg anvender. Det er muligt, at store forlag som Gyldendal kan indgå andre aftaler.

Til sammenligning giver mit forlag boghandlerne en reduktion på mellem 35 og 50 procent af udsalgsprisen afhængig af volumen og andre aftaler. Som forlag er jeg altså ikke dårligere stillet ved at benytte Amazon som salgskanal sammenlignet med boghandlerne, tales.dk eller saxo.com.

Umiddelbart vil jeg tro, at vi vil opleve et pristryk på e-bøger, mens papirbøgerne vil holde deres niveau.

De danske boghandlere

At få danskerne til i stor stil at forlade deres boghandlere til fordel for Amazon er ikke kun et spørgsmål om bogpriser. Hermed ikke sagt, at boghandlerne ikke skal reagere på Amazons indtog, men der bliver ikke tale om øjeblikkelig faneflugt i stor stil. Nok snarere en langsom sivning i takt med at folk får prøvet alternativet og måske også får smag for Kindle-formatet.

Fra Bog & Idé i Allerød

Det danske bogmarked fungerer godt. Med den fælles indkøbsportal, Bogportalen.dk, og distributører som DBK og Dafolo kan boghandlerne sikre meget hurtige leveringstider på hele det danske bagkatalog. Ofte fra dag til dag. Så længe boghandlerne ligger, hvor folk i almindelighed gør deres indkøb, og yder en god service, vil de i vid udstrækning kunne holde skansen. Måske skal de udvide sortimentet yderligere og indgå partnerskaber med andre produktområder. Jeg kom ofte i hedengangne Arnold Busck i Købmagergade. Jeg tror aldrig jeg købte en bog, men fik til gengæld drukket mange cappuccino’er og spist en del croissanter og gulerodskager.

Amazon og mig

Hvis du aner en positiv tone i min beskrivelse af Amazon, så skyldes det, at de står for langt det største salg af mine bøger i udlandet. Uden Amazon var jeg ikke blevet en international bestseller. Så kort tror jeg, det kan siges.

Via KDP – Kindle Direct Publishing – kommer mine bøger ud i både print og e-format på Amazons portaler i USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Spanien, Italien, Holland, Japan, Brasilien, Canada, Mexico, Australien og Indien. Hertil kommer, at man fra omkring 100 andre lande kan købe via deres internationale portal.

For en nicheforfatter som mig er Amazon den perfekte afsætningskanal til det gigantiske engelsksprogede marked. Og det virker. Der bliver solgt bøger hver dag, og jeg kan fra mit cockpit hos KDP følge med i, hvor hvilke bøger der købes. Hver måned modtager jeg royaltybetalinger, og selv momsafregningen i de forskellige lande klarer Amazon.