Ny bog om international forretningsudvikling


Going Global on a Shoestring er en idésamling af eksperimenter, man kan afprøve uden at risikere, at fundamentet under virksomheden ryger med i farten. Det er ikke de store ambitioner om at erobre verden, der behandles i bogen. Det er mere, hvordan man lærer at gå, før man skal lære at løbe. Herefter kan man så overveje, om man skal være Danmarksmester, Europamester og Verdensmester.


Hans Peter Bech
Juli 1979 i et fly på vej til Saudi Arabien via Beirut

I dag udkom bogen Going Global on a Shoestring, som jeg har arbejdet på i en række år. Over fyrre år kunne jeg med rette hævde, for min første oplevelse med international forretningsudvikling, som også omtales i bogen, ligger helt tilbage i juli 1979. Det var i Saudi Arabien. Siden da er der ikke mange hjørner af jordkloden, hvor jeg ikke har været et smut forbi for at sælge dem noget dansk software.

Hvordan får man inspiration til en bog?

Ideen til at skrive bogen opstod nu først i 2014, hvor jeg blev inviteret til at holde en række workshops i international forretningsudvikling ved Sabanci Universitet i Istanbul. Her skulle jeg på to dage give 100 topchefer i Tyrkiske softwarevirksomheder opskriften på, hvordan man – med en beskeden indsats – kunne gøre sig gældende på de internationale markeder. Holdet blev delt op i to grupper af 50 og herefter i 5 grupper af 10, når der skulle arbejdes med konkrete cases. Det blev et meget omfattende kursusmateriale, og ikke mindst arbejdet med casene viste sig at være populært blandt deltagerne. Det materiale kunne jeg bygge videre på i bogprojektet.

Ting tager tid og tilfældigheder spiller en afgørende rolle

Når det tog seks år at skrive bogen, skyldes det også, at jeg besluttede at skrive en anden bog først: Building Successful Partner Channels. Ud over kurser i international forretningsudvikling, holder jeg nemlig også kurser i, hvordan man opbygger partnerkanaler. At den bog kom først, var resultatet af en plat og krone seance. Krone vandt. Kanalbogen udkom den 1. april 2015 (ikke en velvalgt dato) og blev en international bestseller.

Herefter fik jeg ved et tilfælde muligheden for at komme helt tæt på Erik og Preben Damgaard, hvilket resulterede i bogen Fra Damgaard til Microsoft, der udkom i den 1. september 2017. At skrive en erhvervsbiografi viste sig at være et monsterprojekt, hvorfor jeg lod den oversætte til engelsk, nu vi var i gang. Den udkom i juni 2018 under titlen 5,460 Miles from Silicon Valley og kom også på bestsellerlisten i sin kategori. Efter min egen opfattelse er det den bedste bog, jeg til dato har skrevet, men det er læserne ikke enig i. Kanalbogen sælger fortsat langt mere end Damgaard-historien. Den med gyngerne og karrusellerne gælder også for forfattere.

Tid er ikke noget man har, det er noget man får

Efter at den engelske udgave af Damgaard-bogen ramte market væltede det ind med henvendelser om foredrag, workshops og konsulentopgaver. Selvom det betaler godt, så tager den slags altså meget af ens tid og energi. Det går ud over research og skriveri. Derfor kom Covid-19 pandemien som en gave fra himlen. Nej, jeg havde naturligvis hellere været den foruden, men den betød, at alle min engagementer i udlandet enten blev aflyst eller skulle gennemføres virtuelt. Det gav den fornødne luft i kalenderen til at få gjort manuskriptet færdigt. Jeg offentliggjorde en udgivelsesdato, og så var det ellers bare om at kridte skoene og hænge i.

Der findes ikke en opskrift på succes

Når du kører et åbent kursus, kan du ikke arbejde med deltagernes egne problemstillinger. Dels er deltagerne tilbageholdende med at lægge deres problemer ufiltreret på bordet og dels synes de øvrige deltagere, at de andres problemer ikke har relevans for deres virksomhed, hvorefter de tager mobilen frem og tjekker mails. Det er mere givende, at alle arbejder med cases, hvor deres vidensniveau er det samme, og hvor de ikke har noget i klemme. Deltagerne bliver hermed for en stund management konsulenter, som skal analysere en situation, identificere hvilke informationer de mangler og drøfte hvilke optioner, de kan foreslå ledelsen i casevirksomhederne. Det virker godt.

Derfor besluttede jeg, at case-elementet også skulle spille en større rolle i den nye bog, end den gjorde i Building Successful Partner Channels. Udover fire projekter, som jeg selv havde været dybt involveret i og havde mulighed for at dele offentligt, interviewede jeg en lang række topledere. Det resulterede i yderligere 26 case-stories. Bogen indeholder således 30 case-stories, der spænder meget vidt, og dermed skulle dække det meste af software-industrien.

Historierne fra det virkelige liv illustrerer med al tydelighed, hvor forskelligt virksomhederne griber opgaven an, og at der ikke findes en simpel opskrift på success. Der findes til gengæld måder, hvorpå man kan iværksætte små eksperimenter og under rimeligt kontrollerede forhold vurdere om de virker eller ej. Bogen henvender sig til mindre virksomheder, der har fantastiske produkter, men ikke ret mange penge. Derfor skal eksperimenterne være overskuelige, for ellers kan de risikere at trække tæppet væk under virksomheden. Og det sker faktisk oftere, end man skulle tro. Bogen giver en håndfuld eksempler.

Going Global on a Shoestring er idésamling med små eksperimenter, man kan afprøve uden at risikere, at fundamentet under virksomheden ryger med i farten. Det er ikke de store ambitioner om at erobre verden, der behandles i bogen. Det er mere, hvordan man lærer at gå, før man skal lære at løbe. Herefter kan man så overveje, om man skal være Danmarksmester, Europamester og Verdensmester. Det er bogen for de, der skal til at tage hul på de internationale markeder og for de, der er i gang, men ikke helt kan få det til at spille.

Forfatteren præsenterer bogen på to minutter.

Hvor kan bogen købes?

Bogen kan købes alle steder, men det er nok de færreste danske boghandlere, der uopfordret tager den hjem til hylderne. Spørg efter den hos din boghandler, så kan de bestille den hos DBK og have den dagen efter. Ellers er der Amazon og de andre bogportaler, og jeg ved, at Det Kongelige Bibliotek har to eksemplarer – det har forlaget nemlig ifølge dansk lov pligt til at levere.

Going Global on a Shoestring

Titel: Going Global on a Shoestring – Global Expansion in the Software Industry on a Small Budget

Forfatter: Hans Peter Bech

Udgivelsesdato: 1. September 2020

Antal sider: 392

Sprog: Engelsk

Skriv et svar

Dette site bruger Akismet til at reducere spam.