Bloggens mest populære posts i 2018


Bloggen fik i 2018 lige knap 10.000 unikke besøg, hvilket er lidt mere en tre gange så meget som året før. Jeg må altså være på sporet af noget rigtigt.


Jeg skrev 37 artikler (posts) på denne blog i 2018, hvilket var 13 mere, end jeg havde sat som mit mål. En af årsagerne til merproduktionen var min beslutning om at skrive egentlige boganmeldelser. Jeg fik gnavet mig igennem 42 bøger i 2018, hvoraf jeg valgte at anmelde de bedste her på bloggen. Jeg rater og kommenterer på alle de bøger, jeg læser, på goodreads.com, hvor du skal være velkommen til at connecte med mig, hvis du også er en bogorm. Her på bloggen bliver der kun plads til anmeldelse af de absolut bedste bøger.

Lidt statistik

Bloggen fik i 2018 lige knap 10.000 unikke besøg (renset for skrabere og robotter ligesom samme besøgende på samme dag kun tæller som en besøgende ), hvilket er lidt mere en tre gange så meget som året før. Jeg må altså være på sporet af noget rigtigt :-). Det er meget tydeligt at antal besøgende stiger, når jeg poster en ny artikel. Det generer også flere views, idet de besøgende læser tidligere publicerede artikler.

Hitlisten (top syv)

Den mest populære post var: Start with why: sådan fik vi punkteret endnu en management-myte, hvilket var en såkaldt hijacking-post. Det vil sige en post, der bygger videre på en anden post. Det var Morten Münsters post Derfor er ’purpose’ overvurderet, misforstået og ødelæggendeder inspirerede mig til at skrive min post. Selv om posten først blev publiceret 15. november blev det alligevel med 1.000 besøg årets mest læste post.

På andenpladsen kom Fremtidens digitale regnskab, der var en anmeldelse af Toke Kruses regnskabskonference afholdt mandag den 5. februar 2018 på den Sorte Diamant i København og dagen efter i Aarhus. Konferencen gentages i øvrigt i 2019 og finder sted i københavn den 31. januar i den Sort Diamant (Det Kongelige Bibliotek) og dagen efter i Aarhus.

På tredjepladsen kom en anmeldelse af Pierre Collignons bog med titlen Tilbage til virkeligheden – kampen mod fake news, løgne og manipulationer. Pierre Collignon benytter Trumps valgsejr og resultatet af Brexit-afstemingen til at illustrere, hvordan fake news, løgne og manipulationer ved en bevidst og systematisk indsats kan bruges til at sikre politiske resultater, som ellers ville være uopnåelige (hvis kommunikationen var blevet tjekket og filtreret af de traditionelle medier). Det er en fantastisk bog, som fortjener langt større opmærksomhed, end den fik i 2018.

På fjerdepladsen kom min artikel om Bogforum 2018, hvor jeg selv deltog for første gang. Det var i øvrigt en dejlig oplevelse. 40.000 bogorme strømmede over 3 dage gennem gangene i Bellacenteret. Udover et tilfredsstillende bogsalg blev det til mange hyggelige timer i selskab med mine forfatterkolleger i Newpub og samtaler med de mange potentielle læsere. Jeg er med igen i 2019.

Fra Damgaard til Microsoft er på hylderne hos de danske boghandlere.

Nummer fem på ranglisten blev en artikel med titlen Værdien af en forhandlerkanal kan tælles i milliarder. Det var en af mange artikler, der fulgte i kølvandet på udgivelsen af min danske forretningsbiografi Fra Damgaard til Microsoft, der også har fået tilnavnet Danmarks bedst dokumenterede iværksætterhistorie. Historien omfatter også Navision Software, med hvem Damgaard fusionerede i 2000 og dannede det selskab, som Microsoft købte for lidt over 10 milliarder.

På sjettepladsen kom anmeldelsen af Morten Münsters bog Jytte fra marketing er desværre gået for i dag og på syvendepladsen Kultur spiser strategi til morgenmad, der er en post fra december 2017.

Havde jeg forudset denne rækkefølge?

Nej, det havde jeg ikke. Der er artikler på min blog, som jeg synes er langt mere substantielle end for eksempel anmeldelsen af en konference, der har fundet sted. Men det er jo læserne, der bestemmer. Ikke mindst hvordan artiklerne bliver delt på de sociale medier har stor indflydelse på, hvor mange der finder og vælger at læse dem. Den stigende mængde trafik, som mine artikler fører med sig, inspirerer og motiverer mig til fortsat at skrive, så hvis du interesserer dig for iværksætteri, forretningsudvikling og internationalisering, så er du velkommen til at lægge vejen forbi. Da vi har folketingsvalg i år, kan det også forekomme, at jeg deler mine tanker om (hvad jeg opfatter som) væsentlige samfundsmæssige forhold.

En kommentar til “Bloggens mest populære posts i 2018

  1. Pingback: De mest læste artikler og anden statistik for 2019 - Ord skaber følelser - følelser styrer adfærd

Skriv et svar

Dette site bruger Akismet til at reducere spam.