Start with why: sådan fik vi punkteret endnu en management-myte


Morten Münster

Da Morten Münster i september 2018 publicerede en post med titlen: Bonusser virker ikke. fjern dem, lovede han sidst i artiklen, at hans oktober-post ville være over temaet Purpose, why og Sinek – tre ord, der kan ødelægge de fleste organisationer. Det var en cliff-hanger, der pirrede min nysgerrighed.

Hvad kunne der være i vejen med at arbejde for et højere formål? Make a dent in the universe!

Morten blev forsinket (sygdom er hver mands herre), men 13. november kom så posten, der nu bar titlen Derfor er ’purpose’ overvurderet, misforstået og ødelæggende.

Den post er bestemt læseværdig og tankevækkende.

Start with why?

Da jeg i 2012 stødte på Simon Sineks bog Start with Why, (den udkom i oktober 2009) skrev jeg en begejstret anmeldelse.

Jeg var begejstret over, at firmaer som Dyrups ikke blot laver maling, men giver tilværelsen kulør, at Microsoft ikke kun laver tekstbehandling og regneark men giver os Information at your fingertips, og at Jens Vejmand ikke bare hakker sten men gør verden fremkommelig.

I min anmeldelse af bogen skrev jeg:

As mentioned earlier, there is little new in the book, but somehow it seems as if we keep forgetting these universal principles. If we want people to deliver outstanding performance, we must engage them emotionally. We must have a greater cause, with which they can identify as if it was their own personal cause. We must have a vision, which people can assume as their own personal vision.

With a powerful WHY you can attract people who will work hard and be dedicated because they see the cause as their own cause.

I 2013 var Simon Sinek så hovedtaleren på VL-netværkets store lederdøgn i Operaen i København, hvor han leverede en kopi at sin TEDTalk.

Brugervenlig software for enhver

I 2015 gik jeg i gang med researchen til min bog Fra Damgaard til Microsoft, der skulle blive Danmarks bedst dokumenterede iværksætterhistorie. Det er historien om Damgaard Data og Navision Software, der på 18 år vokser fra 2 knægte i en kælder og 3 knægte på et loft til 1.200 medarbejdere med 2.000 forhandlere og 100.000 kunder i 30 lande. Så tager Microsoft checkhæftet frem og køber butikken for 10 milliarder.

Efterhånden som jeg fik interviewet de medvirkende, måtte jeg konstatere, at der var meget langt fra Simon Sineks korte og simple TEDtalk (set over 41 millioner gange!!) og til det, der skabte en af Danmarks største erhvervssuccesser.

Damgaard Data kørte i en periode et organisationsudviklingsprojekt, hvor mottoet Brugervenlig software for enhver spillede en vis rolle. Men som jeg konkluderer i bogen, så var det for diffust til, at de enkelte afdelinger og medarbejderne kunne relatere deres aktiviteter til det. Det var andre forhold, der skabte engagement og loyalitet. Når man sammenligner Damgaard Data med Navision Software, må man konstatere, at slutspillet ligger endog meget langt fra Simon Sineks principper.

Da jeg efterfølgende tog fat på researchen til min næste bog Going Global on a Shoestring kunne jeg igen konkludere, at Start with why ikke blev nævnt i et eneste interview og ikke indgik som et løsningselement i den udfordring, som alle virksomhederne deler: at finde, udvikle og fastholde dygtige medarbejdere.

Efterrationalisering fører ofte til forkerte konklusioner

Har succesfulde virksomheder dygtige ledere, skarpe strategier, fornemme værdier og altruistiske formål?

Ikke nødvendigvis, men når der skal kommunikeres til offentligheden, så skrives historierne altid baglæns. Hvad var det, vi gjorde rigtigt for at opnå successen. I den proces kan man bilde sig selv mange ting ind. Svineheld er aldrig en del af forklaringen, selv om det ofte er en del af virkeligheden.

Hvis du arbejder med strategi og ledelse og benytter de mange bud på principper og metoder (Lean Innovation, Blue Ocean Strategy, Business Model Generation, The 7 Habits of Highly Successful People, From Good to Great osv.), så gør dig selv en tjeneste.

Læs bogen The Halo Effect.

Muligvis fjerner den tæppet under dine teorier, men det er bedre, at du selv er med til at få det gjort, end at andre skal gøre det for dig, mens du står oppe på talerstolen.

Print Friendly, PDF & Email

About Hans Peter Bech

Hans Peter Bech er forfatter, økonom og erhvervsrådgiver. Han er en flittig blogger og er desuden forfatter til flere bøger, artikler, videoer og podcasts om international forretningsudvikling i software-industrien. Hans Peter afholder tillige workshops international forretningsudvikling i The TBK Academy®.
This entry was posted in Boganmeldelser, Fra Damgaard til Microsoft, Globalisering, Strategi and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.