Internationale bestsellere – markedsføring 3


Hermed den ottende artikel i serien om, hvordan jeg laver internationale bestsellere. Denne gang handler det om at komme godt fra start.


Artikel 1: Min opskrift på internationale bestsellere
Artikel 2: De fire hovedaktiviteter
Artikel 3: Idé og tilblivelse
Artikel 4: Produktionen
Artikel 5: Distributionen
Artikel 6: Markedsføring 1
Artikel 7: Markedsføring 2

Det nemmeste tidspunkt at komme på Amazons bestsellerlister er umiddelbart ved bogens udgivelse. Det er også det bedste tidspunkt, fordi bogen herefter har bestseller-prædikatet for evig tid.

Måden det gøres på er ret enkel.

Building Successful Partner Channels er nummer syv på bestsellerlisten.

I måneden op til udgivelsen opbygger jeg en liste med omkring 1.000 potentielle læsere. Når de på samme tid eller indenfor nogle få dage køber bogen, kan du næsten ikke undgå at ryge helt til tops.

På Amazon (og alle andre steder i øvrigt) udgiver man sine bøger indenfor nogle specifikke kategorier. De kategorier, jeg benytter, konkurrerer ikke med hverken Barack Obama eller Harry Potter. Gjorde de det, havde jeg næppe en chance.

I kategorierne Global Marketing og Small Business & Entrepreneurship udgives der ikke så mange bøger. På grund af gruppernes nichekarakter er salget i det hele taget meget beskedent. Med et salg på 500 til 1.000 eksemplarer på en uge, kan din bog godt nå helt til tops.

Hvordan finder du 1.000 potentielle læsere?

Jeg starter nogle måneder inden udgivelsesdagen med at skrive til de af mine LinkedIn connections, der har karakteristika, der passer med bogens emne. Til at identificere de personer benytter jeg søgefunktionerne i LinkedIns Sales Navigator, der tilbyder flere søgekriterier end det gratis abonnement.

I beskeden jeg sender, tilbyder jeg et gratis eksemplar af Kindle-udgaven eller et eksemplar af den trykte udgave med en introduktionsrabat.

Mine beskeder er ultrakorte og indeholder ikke links. De kan læses på et splitsekund og skulle en modtager ønske at vide mere, så kan jeg altid sende et link til produktsiden.

De, der svarer bekræftende, og det er der cirka halvdelen, der gør, beder jeg nu om at skrive sig på en mailingliste. Til det formål bruger jeg Mailerlite, hvor jeg har designet en særlig landing page, der har forbindelse til deres emailsystem.

Jeg bruger dobbelt opt-in. Det vil sige, at de efter at have tilføjet deres emailadresse får tilsendt en ny besked som de skal bekræfte.

Det er helt bevidst, at jeg lægger en del småforhindringer ind i processen. Jeg vil kun have seriøst interesserede læsere på listen ellers bliver den endelige konverteringsrate for lav.

Ved hjælp af Dux-Soup sender jeg 200 beskeder om dagen, og når listen er på 1.000 personer stopper jeg.

Efter at bogen er uploadet til Amazon tilmelder jeg den KDP Select programmet, hvilket muliggør, at jeg kan tilbyde Kindle-versionen gratis i op til en uge uden omkostninger for mig. Den trykte udgave sætter jeg til cirka 75% af normalprisen.

På selve udgivelsesdagen sender jeg en notifikation til de 1.000 personer på listen med besked om, at de skal gennemføre købet indenfor tre dage, hvis de vil gøre brug af tilbuddet.

Det gør omkring 80%, hvorefter bogen drøner ind på førstepladsen.

Efter tilbudsperiodens udløb hæver jeg prisen til normalniveauet.

Er bogen god, vil den fortsætte med at sælge og vil på et tidspunkt passere de 5.000 kopier, der normalt karakteriserer en bestseller. Med min metode vil du længe inden kunne annoncere, at bogen ligger på førstepladsen.

Er det et forfængelighedshensyn? Nej, det er et marketing fif.

Det store flertal af læsere foretrækker at læse bøger, som andre også køber eller har købt. I det kæmpe udvalg af muligheder vil en bog, der ligger nummer et på salgslisten, automatisk sælge flere eksemplarer.

Sådan er det bare.

Bring gryden i kog

Markedsføringen af bogen starter som omtalt tidligere mange måneder før udgivelsen, men den intensiveres i de sidste tre måneder før.

Jeg benytter fem sociale mediekanaler:

  1. Min personlige LinkedIn profil
  2. TBK Consults LinkedIn firmapage
  3. TBK Consults Facebook firmapage
  4. TBK Publishings Facebook firmapage
  5. Min personlige Twitterkonto

Via Buffer poster jeg som omtalt tidligere to gange om dagen på alle kanaler. De fleste af mine aktiviteter på de sociale medier er i denne periode centreret om bogen, hvor der bringes ud- og sammendrag.

Jeg kan se, at aktiviteterne driver trafik til bogens landing page, hvorfra nogle vælger at skrive sig på listen.

På dette sted vil jer gerne komme med en observation vedrørende de sociale medier.

Når du poster indhold, der ikke er direkte kontroversielt, og som ikke henvender sig til en meget bred målgruppe, så skal du ikke forvente, at det går viralt. Når kun få reagerer, vil de sociale mediers delingsalgoritmer undertrykke en videre udbredelse. Men selv en eksponering overfor nogle hundrede eller et par tusinde personer kan have værdi. Hvis du poster hyppigt akkumuleres der opmærksomhed.

Dit mål skal ikke være at få likes, kommentarer eller delinger. Dit mål skal være at sælge bøger. Sælger du bøger hver dag, så virker din markedsføring.

Hold gryden i kog

I forbindelse med bogens udgivelse kommer der invitationer til at deltage i webinarer og podcasts. Så længe mine bidrag kan have bøgerne som udgangspunkt, giver jeg som udgangspunkt tilsagn om at deltage.

Forud for optagelserne sender jeg en liste med spørgsmål, som jeg foreslår, at intervieweren stiller. Det er spørgsmål, hvis svar jeg ved er relevante for min målgruppe. Herefter forbereder jeg mine svar, så jeg er sikker på, at vi kommer rundt om emnet, og at vi holder os indenfor det aftalte tidsrum.

Webinar på dansk om min bog Going Global on a Shoestring

Det er interviewerne, der står for markedsføringen af deres udsendelser, men jeg er naturligvis også meget flittig til at dele indholdet på mine kanaler både før og efter, at det har fundet sted.

Herudover fortsætter jeg med at skrive om bogens emne i mange måneder og inkluderer links til bogens side på vores website eller direkte til Amazon eller Tales.

Search Engine Optimization (SEO)

Salg af bøger drager fordel af det som forfatteren Chris Anderson kalder The Long Tail. Men kun når potentielle læsere kan finde dine bøger, har de mulighed for at købe dem.

Hvis du vil sikre dig, at dine bøger bliver eksponeret for målgruppen, skal du have en eller flere aktive former for repræsentationer på internettet. Tillige skal du være bevidst om, hvilke søgeord eller fraser dine potentielle læsere benytter, når de søger efter noget af det, dine bøger handler om.

Den mest oplagte repræsentation er en hjemmeside, men du kan også vælge en side på Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, Pinterest eller et andet sted, hvor mange af dine potentielle læsere færdes. Jeg har som omtalt tidligere tre websites, en LinkedIn profil og firmaside samt to Facebook sider. Faktisk har jeg fire Facebook sider, idet bogen Fra Damgaard til Microsoft har sin egen side. Mine personlige Facebook profil benytter jeg ikke til marketingformål.

At blive fundet, når potentielle læsere søger på det du skriver om, er muligt, men det er et langt sejt træk.

I 2007 begyndte jeg at blogge (skrive artikler) og med tiden er det blevet til mere end 200 artikler på dansk og over 1.000 på engelsk. Derfor ligger jeg ret højt på søgemaskinernes resultatsider for mange af de centrale begreber, jeg skriver om. Vi har som resultat heraf omkring 4.000 unikke besøgende per måned. De læser i gennemsnit knap 4 sider hver og bliver i omkring et minut. Bounce raten, det vil sige besøgene, der hopper af med det samme, er under en procent.

At opnå den type status er et resultat af på den ene side produktion af indhold (artikler videoer, podcasts, illustrationer og tekster) som læserne finder værdifuldt, og på den anden side benyttelse af de tekniske værktøjer, der hjælper søgemaskinerne med at forstå, hvad dit indhold drejer sig om.

Jeg har valgt Yoast til at hjælpe mig med det tekniske og har deltaget i en del af deres kurser. Mine tre websites har Yoast Pro som SEO værktøj, hvilket både gør arbejdet nemmere, men også fungerer som en fin huskeliste for de ting man skal have med hver gang en artikel forberedes til publicering.


I næste artikel gennemgår jeg økonomien i en udgivelse.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Læs mere