Internationale bestsellere – markedsføring 2


Dette er den syvende artikel i serien om, hvordan jeg laver internationale bestsellere. Her fortsætter diskussionen af, hvordan markedsføringen gribes an.


Links til de seks tidligere artikler:

Artikel 1: Min opskrift på internationale bestsellere
Artikel 2: De fire hovedaktiviteter i tilblivelsen af en bestseller
Artikel 3: Idé og tilblivelse
Artikel 4: Produktionen
Artikel 5: Distributionen
Artikel 6: Markedsføring 1

Start i god tid

Når mit bogresumé er klar i sin første udgave, kan jeg begynde markedsføringen.

Som udgangspunkt sker det seks til tolv måneder inden bogen udkommer, men da projektet kan skride undervejs, kan det hænde at perioden bliver længere. Meget længere endda.

I markedsføringen af bogen angiver jeg et udgivelsestidspunkt som første eller anden halvdel af et år. Først når jeg kan overskue færdiggørelsen, bliver jeg mere præcis. Hvis udgivelsesplanen skrider ændrer jeg blot udgivelsestidspunktet i markedsføringen. Da jeg selv udgiver mine bøger, har det ikke givet anledning til problemer, og kun få læsere har ytret sig i den anledning.

Etablering af en række landingspladser

Med de tekster jeg har udarbejdet til bogresuméet, laver jeg som det første en webside for bogen på vores hovedsite for TBK Publishing®. Denne side er den såkaldte landing page, hvortil alle promotion links peger hen.

Vi bruger WordPress, og derfor kan jeg opbygge siden på vores website efter den skabelon, som vi fik lavet for nogle år siden. På min egen personlige blog bruger jeg et standardtema som jeg selv har tilpasset. Her får bogen også sin egen side med link til TBK Publishing®.

Da teksterne er på engelsk, hvilket ikke er mit modersmål, bruger jeg først Grammarly til at tjekke for grammatiske og sproglige forhold. Den næsten-færdige tekst går herefter til min engelske korrekturlæser Emma Crabtree. Emma, der er englænder og bosat i Portugal, er min virtuelle assistent. Udover at korrekturlæse alle vores engelske tekster, varetager hun også en lang række andre administrative og markedsføringsmæssige opgaver. De danske tekster er korrekturlæst af min datter, Maria Bech.

De sociale medier

Hvis du vil bruge de sociale medier til at promovere dine bøger, så er det vigtigt, at du forstår deres forretningsmodel.

Alle sociale medier lever af at sælge annoncer. Det vil sige, at de tager penge for, at du kan få dit budskab ud til din målgruppe. For at kunne sælge annoncer skal det sociale medie kunne fastholde medlemmernes opmærksomhed. Jo mere af vores tid de kan lægge beslag på, desto flere annoncer kan de udsætte os for.

Da annoncerne ofte er kedelige og uinteressante, holder de sociale mediers algoritmer nøje øje med, om der er brugergeneret indhold der skaber opmærksomhed. Hvis jeg poster en video af en kat, der giver en mus ost, vil mange synes, at den er sjov og nuttet. De vil like den og give den små hjerter. Det fanger det sociale mediums algoritme og sender nu opslaget ud til endnu flere.

Jeg kunne også skrive et opslag, hvor jeg sviner en politiker til. Det vil få mange til at fare ned i kommentarfeltet for at skælde mig ud eller give mig ret. Den type opslag, som også trækker opmærksomhed, vil igen få forstærket sin spredning af det sociale mediums algoritme.

To forhold skal altså være til stede for at et opslag kan gå viralt organisk (organisk = uden at du skal betale):

1. Det skal være vedkommende for mange mennesker
2. Det skal tale til følelserne

Mine bøger er ikke skrevet til mange mennesker, og de taler mere til læserens intellekt end til hendes følelser. At få opmærksom udenfor min målgruppe vil være spild af tid.

Facebook

Facebook er ikke mit primære medium. Selvom nok 95% af mine læsere har en profil på Facebook og også kommer der af og til, så kan jeg kun nå dem ved at betale for det. Det har jeg eksperimenteret lidt med og har ikke kunne finde en annonceform der kan betale sig.

TBK Publishing® har en firmaside på Facebook, som vi poster til to gange om dagen. Det driver lidt trafik til vores hovedsite, så nogen værdi har det måske.

Jeg skal ikke afvise, at nogen med mere indsigt i Facebook kunne finde en måde at få min bøger eksponeret overfor målgruppen til en acceptabel kontaktpris. Men denne “nogen” er jeg ikke stødt på endnu.

Twitter

På et tidspunkt havde TBK Publishing® sin egen Twitterkonto, men den droppede jeg til fordel for mit eget personlige Twitter-handle.

Jeg poster på Twittter to gange om dagen og også herfra kan jeg registre nogen trafik til hovedsitet, så det er fint. Til gengæld bruger jeg stort set ingen tid på Twitter og blander mig meget sjældent i diskussionerne der.

LinkedIn

LinkedIn er det helt afgørende sociale medium for promovering af mine bøger. Det skyldes naturligvis først og fremmest, at mine læsere stort set alle har en profil her, men det skyldes også, at jeg kan finde dem og tiltrække deres opmærsomhed til en særdeles attraktiv kontaktpris.

Min LinkedIn profil, der tjener som den interne landing page, er optimeret omkring min forfattervirksomhed. Jeg har sat mig grundigt ind i LinkedIn og bruger alle faciliteterne og lidt til. På vores hovedsite er LinkedIn da også den klart næststørste kilde til referencer (den største er organiske søgninger, og det kommer jeg til).

Også LinkedIns algoritmer holder øje med om et opslag hurtigt får opmærksomhed. Selvom jeg har over 30.000 følgere på LinkedIn, så er det alligevel de færreste der kigger med lige på det tidspunkt hvor jeg poster. Jeg poster to gange om dagen på min profil (om formiddagen mellem 9 og 10 på dansk og om aftenen mellem 18 og 19 på engelsk. Cirka hver 14. dag udgiver jeg en længere artikel på deres publishing platform.

Det er dog aktiviteterne i det der hedder LinkedIn Sales Navigator, der har den største effekt.

I Sales Navigator (som koster cirka kr. 4.000 om året) er der så detaljerede søgefaciliteter, at jeg med stor nøjagtighed kan finde min målgruppe. Jeg kan ikke vide om de læser bøger, men jeg kan matche deres faglige opgaver med indholdet i mine bøger.

For Building Successful Partner Channels kan jeg finde 5 millioner personer på LinkedIn, der kunne have en faglig interesse. Hvis jeg besøger deres profiler, vil cirka ti procent kigge tilbage på min profil og af dem vil cirka ti procent invitere mig til at connecte. Hvordan jeg bærer mig ad med at besøge 5 millioner profiler uden at bruge tid på det er ingen hemmelighed.

10 procent af 10 procent af 5 millioner er 50.000, men der er jo ingen der siger, at du ikke må besøge en profil flere gange.

Inden jeg udgav Building Successful Partner Channels havde jeg fået skabt 5.000 connections, som jeg vidste tilhørte målgruppen. Hvad jeg brugte det til, kommer jeg tilbage til.

Video og podcasts

Jeg producerer selv videoer og podcasts. Ikke fordi jeg er den store forbruger af denne type medier, men det er der andre der er.

Videoer optager jeg med et Canon 70D kamera og et Røde Filmmaker Kit opsat på et Manfrotto-stativ. Jeg har en fjernbetjening til at starte og stoppe optagelserne. Det er en stor lettelse, da der skal en del optagelser til inden de enkelte episoder sidder i skabet. At skulle hen til kameraet hver gang er besværligt og forstyrrer arbejdsrytmen.

Hvis jeg skulle starte forfra i dag, ville jeg nok blot bruge min iPhone med en Røde lavalier mikrofon. Kameraet i en smartphone er nu så godt og indstillingsmulighederne så overskuelige, at det nok er den bedste løsning for os amatører.

Jeg bruger en teleprompter til teksten. Det fungerer bedst for mig, når jeg ved præcis, hvad jeg skal sige. Jeg er skuespiller nok til at få det til at lyde spontant og levende. Fordelen er også, at jeg så har de nøjagtige undertekster med det samme. Undertitler er et must, da mange ser videoer med lyden slået fra. Du kan lægge underteksterne direkte ind i videoen (det er den bedste løsning) eller bruge YouTubes værktøj (det er den nemmeste løsning). Fra YouTube kan du downloade subtitle-filen og bruge den til for eksempel Vimeo.

Den største udfordring ved optagelse af video er lyssætningen. Det er lykkedes mig at finde en løsning med anvendelse af dagslys på mit arbejdsværelse. Jeg har købt et par lamper, som jeg kan sætte op, hvis dagslyset er for svingende, men normalt er det ikke nødvendigt. Det betyder, at jeg kun skal bruge cirka en time til at stille apparaturet op og gøre klar til optagelse.

Underlægningsmusikken har jeg købt rettighederne til, og grafikken får jeg lavet af Jelena Galkina eller jeg sætter det selv sammen ved at benytte Apples Keynote og Snagit.

Til redaktionsarbejdet bruger jeg iMovie, som kommer gratis med enhver Mac.

Jeg har flere gange overvejet, om jeg skulle skifte til Final Cut Pro X, der blandt andet giver mulighed for at mixe flere kameravinkler, men iMovie løser egentlig opgaven fint.

Når en video er færdig, uploader jeg den til vores channel på Youtube, hvortil jeg linker fra vores websites. LinkedIn og Facebook foretrækker at hoste videoer fremfor at linke ud til Youtube, så det respekterer jeg.

Podcasts, som jeg kun har lavet få af, uploades til Liberated Syndication, hvorfra de distribueres til at de andre podcast platforme. Til lydoptagelser bruger jeg samme værktøjer som til indspilning af lydbøger.


Artiklen forsættes

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Læs mere