Markedsføring – 2

En roman kommer til verden – del 12

Jeg skriver denne serie artikler til forfattere med kommercielle ambitioner, der driver deres eget forlag, og som derfor står for alle opgaverne selv.

Begrebet “står for” betyder ikke, at du skal udføre alle opgaverne selv. Så mange faglige discipliner tror jeg ikke noget enkelt menneske behersker. Jeg gør i hvert fald ikke, og marketing er et af de områder, som de fleste forfattere står sig bedst ved at købe hjælp til. Når du til den erkendelse, finder du hjælpen på Bogbrancheguiden.

Ambitioner definerer jeg i denne artikelserie som et ønske om at afsætte mindst 3.000 eksemplarer indenfor de første 12 måneder efter bogen udkommer.

Begrebet marketing dækker over en lang række forskelligartede aktiviteter og i den forrige artikel forklarede jeg, at de kører parallelt med bogens tilblivelsesproces. Det er alt for sent først at starte markedsføringen, når bogen er udkommet.

I denne og kommende artikler gør jeg i dybden med hvilke marketingaktiviteter, der bør gennemføres, når du er en ukendt forfatter, der vil udgive en bog på dit eget forlag og har kommercielle ambitioner.

5.000 venner og følgere

I den forrige artikel sluttede jeg med at konstatere, at du ved bogens udgivelse bør have mindst 5.000 relevante følgere (familie, venner, connections, følgere) på de social medier eller på din mailingliste. Relevante betyder i denne sammenhæng, at de er interesserede i den type litteratur, du skriver, og derfor vil overveje at købe dine bøger.

Grunden til at de skal kende dig på forhånd er, at kommunikation til personer, der allerede følger dig og er interesserede i det, du laver, er tusind gange mere effektivt (læs billigere) end nogen marketingkampagne, der skyder med spredehagl. Personer, der følger dig, er nemmere at identificere og kommunikere til (og med), og de er modtagelige for dine budskaber.

Så hvordan skaffer du dig 5.000 følgere/venner/connections, og hvor lang tid tager det? Uden at det koster noget!

Svaret er enkelt: Det kan ikke lade sig gøre.

Hvis du til gengæld er indstillet på, at det koster tid, er der imidlertid håb. Og med tid mener jeg både kalender- og arbejdstid.

Indholdsmarkedsføring

Indholdsmarkedsføring (på engelsk content marketing) er en teknik til at skabe og distribuere relevant og værdifuld indhold, der tiltrækker og engagerer din målgruppe. Indholdet omfatter artikler, videoer, billeder, podcasts, e-bøger, infografik, blogindlæg, kommentarer, webinarer, nyhedsbreve og meget mere.

Du skal med andre ord i gang med at producere indhold om det, du skriver om. Præcist hvad og hvordan afhænger af hvilken type bøger, du skriver. Der er meget stor forskel på at markedsføre en bog om børns forhold til deres krop skrevet til børn, en kogebog for singler, en kriminalroman, en erhvervsbiografi og en slægtsroman. Blot for at nævne udvalgte yderpunkter. Men forskellen ligger primært i, hvad du skal producere, og hvor du skal få det bragt i kontakt med din målgruppe.

Landingsbanen

Hvor skal dine potentielle læsere føres hen for at få mere af det, du producerer?

Det sted kalder jeg landingsbanen.

For mit eget vedkommende er det for mine danske bøger nærværende blog og for mine engelske enten hpbech.com eller for fagbøgerne tbkconsult.com.

For dit vedkommende kan det være noget andet. Du kan oprette en side på Facebook, koncentrere dig om din Instagramprofil, satse på LinkedIn, udvikle en YouTube kanal eller noget helt tredje. Er du i tvivl, så søg hjælp på Bogbrancheguiden.

De sociale medier

Via de sociale medier kan du nå en meget stor del af din målgruppe. Hvilket social medium, der er bedst egnet, afhænger af, hvem dine potentielle læsere er.

For mit eget vedkommende koncentrerer jeg mig om LinkedIn, Facebook og Twitter. Jeg har også en YouTube-kanal med knap 1.000 abonnenter, men har endnu ikke gjort så meget ud af den.

Fordelen ved at anvende de sociale medieplatforme er, at de investerer store summer (læs gigantiske summer) i algoritmer, der skal eksponere brugerne for indhold, som fanger og fastholder deres opmærksomhed. På den måde er de på din side. Modsat vil de dog gerne have betaling for at eksponere dit indhold for målgrupper, som du vælger. Du kan derfor ikke regne med, at dine opslag når ud til alle dine følgere. Faktisk kan du regne med det modsatte, nemlig at dine opslag kun eksponeres for en lille del af dine følgere. Også fordi kun en lille del af dit netværk er aktive på platformen på det tidspunkt, du poster. Hvis tilstrækkeligt mange reagerer på opslaget (synes om, kommenterer eller deler) vil algoritmen sende det videre til flere. Ellers får det blot lov til at sygne hen i ubemærkethed.

At følge en profil på de sociale medier er nemt og uforpligtende. Det er således væsentlig nemmere at få følgere end at få abonnenter til for eksempel et nyhedsbrev. Til gengæld er abonnenter på en mailingliste en mere effektiv måde at nå ud til sine potentielle læsere.

Fokus på følgere

Parallelt med de øvrige aktiviteter omkring bogens tilblivelse vil jeg anbefale, at du koncentrere dig om at udbygge dit netværk.

Benytter du Facebook, skal du gøre din profil offentlig og blive en Creator. Det giver dine opslag større synlighed og giver dig også mulighed for at annoncere eller booste.

Bruger du LinkedIn skal du overveje at abonnere på Sales Navigator.

Hvordan du opbygger det netværk, der er relevenat for din type litteratur, er meget individuelt og har du brug for hjælp, vil jeg derfor anbefale at du finder en markerting coach på Bogbrancheguiden.

Andre marketingaktiviteter kan vente til cirka et halvt år før bogens udgivelse. Derfor kommer artikler om denne type aktiviter også efter at jeg har diskuteret manuskriptet, redaktion og korrektur.

Næste artikel: Manuskriptet


Tidligere artikler i denne serie:

Skriv et svar

Dette site bruger Akismet til at reducere spam.